Verslag ALV november 2017

Verslag ALV d.d. 3 november 2017
Locatie: Zon en Schild, gebouw De Veste, Amersfoort

Aanwezig (volgens opgave): Willemien Alons, Jan de Backer, Bart Bakker, Cobi Bakker, Marjan Bastiani, An van den Berg, Carla de Bree, Marleen Breedveld, Mascha van der Bruggen, Monique Burggraaff, Paul Delsing, Simon van Dijk, Gerrit Dolstra, Stella Durant, Erika Faber, Karin Franken, Wendy Frehé – van der Linden, Peter van Gassen, Jeannette van Gelderen, Erna de Grood, Kirsten van Hall, Wilma Hegger, Gonnie Hendriks, Annet Hoexum, Raymon Honing, Nicole van der Knaap, Ingrid van Knegsel, Wendie Knies, Anita Kuijpers, Jessica van Kuyen, Paul Legebeke, Willem van Marlen, Bonnie van der Meer, Rinus Mok, Marty Moorrees, Edwin Noordhoek, Henk Pieters, Trijn Pranger, Yvonne Rijnsdorp, Brigitte de Rooij, Anton Roovers, Geertje Simons, Denise Simonse, Hasan Ugural, Minoek Verdenius, Annemarie Verdeuzeldonk, Anton Vlemmix, Carla Vogels, Hinke de Vries, Carmen van Wezel, Jaqueline Wijers, Elma de Wit, Ben Wortelboer, Ageeth Ziel, Conny Zijm.

Bestuur: Karin Dekker (voorzitter), Stieneke Groeneveld-Greven (deskundigheidsbevordering), Aline van Rijswijk (communicatie), Gea de Groot (penningmeester en secretaris)
Notulen: Esther Nusz

  • Opening
    Karin Dekker opent de vergadering en heet iedereen welkom. Op de agenda zullen de punten 5 en 6 worden omgedraaid vanwege raakpunten met het vorige onderwerp.

Notulen 19 mei 2017
Bij punt 3f (mededelingen) staat vermeld dat de notulen van de LKB vergadering van 18 mei aan de leden zal worden toegestuurd. Dit is niet gedaan. Excuses hiervoor, het zal alsnog worden gemaild.
Verderop in punt 3f wordt vermeld dat in de aanbeveling van LOVCK staat om de mentor het PGB te laten beheren. Dit wordt lang niet altijd gedaan. Soms staat het in de beschikking dat de mentor het PGB beheert, maar soms ook de bewindvoerder. Wanneer het PGB door de mentor wordt beheerd, zal deze ook de facturen moeten controleren.  In de aanbeveling van het LOVCK, Lid 5, onderdeel c staat dat de beloning voor het beheren van een persoonsgebonden budget (7,5 uren * € 65 =) € 487,50 bedraagt.  Dit tarief is soms al door de bewindvoerder geclaimd. Als mentoren werk verrichten in het kader van PGB dan moeten zij hiervoor ook betaald kunnen worden, dus dan zal het vastgestelde tarief voor PGB beheer, gedeeld moeten worden tussen bewindvoerder en mentor. De PGB facturen  worden door de SVB uitbetaald, waardoor e.e.a. makkelijker zou moeten gaan.
Het bestuur gaat deze kwestie m.b.t. delen van het tarief voor PGB beheer bij de Expertgroep neerleggen om eenduidigheid te krijgen.

  • Mededelingen
    – Tarieven worden niet aangepast in 2018
    – De NBPM heeft op dit moment 97 leden en die vertegenwoordigen ten minste 2277 cliënten. Opnieuw de oproep om vóór 16 november je profiel aan te passen, zodat we een nog beter zicht hebben op de omvang van de NBPM!
    – Concept accountantsprotocol is verspreid, NBPM heeft input geleverd maar heeft daar in het verslag niet veel van teruggezien. Ter vergadering komt de vraag naar voren of de accountant ook inzage moet hebben in de andere activiteiten, naast de mentoraten. Wanneer het één bedrijf betreft moet dat wel, anders twee separate bedrijven oprichten.
    -Met ingang van januari is er een nieuwe Eigen verklaring beschikbaar op rechtspraak.nl
    – Gedragscode NBPM: het is het bestuur ter ore gekomen dat er momenteel concurrentie plaatsvindt tussen mentoren. Het is verschillende keren voorgekomen dat een mentor, zonder verdere aanleiding, een brief op de mat krijgt met het verzoek een akkoord verklaring te tekenen dat een zekere cliënt een andere mentor krijgt. Deze nieuw te benoemen mentor heeft dit geïnitieerd. De NBPM vindt deze handelswijze onwenselijk en bovendien in strijd met artikel 11 van de kwaliteitseisen (zie website NBPM)
    Wanneer er een overdracht plaatsvindt op verzoek van de mentor, omdat de mentor bijvoorbeeld zijn/haar praktijk wil beëindigen, en er een goed lopend dossier bestaat van de cliënt, is het wellicht ook niet gepast dat er intake kosten worden berekend aan de cliënt, aangezien deze niet heeft gevraagd om een andere mentor.
    Hierover valt verder nog op te merken dat het ‘kopen’ van cliënten niet ethisch is, gezien de vrije keuze die een cliënt heeft of moet hebben. Het betalen van goodwill wanneer een bedrijf wordt overgenomen en de bedrijfsnaam overgenomen wordt, is van een andere orde, maar daarvoor moeten ook de cliënten niet de rekening betalen.
    – De kwaliteitseisen met betrekking tot zondermeer passende opleidingen van de NBPM is uiteindelijk niet gedeeld door MN. Zij vinden dat ervaring en bepaalde competenties voldoende waarborg biedt voor kwaliteit. Dus hebben NBPM en MN apart van elkaar een standpunt ingediend bij het LKB. Het NBPM handhaaft de toelatingscriteria zoals vermeld in het toetredingsreglement, de vooropleiding in de zorg en 3 jaar werkervaring in de zorg. Voor nieuwe mentoren blijft deze overeind, temeer daar het mogelijk is om alsnog een passend diploma te halen. Via EVC (Erkenning eerder verworven competenties) hoeft deze weg niet eens heel lang te zijn. Dit is zeker belangrijk om bewindvoerders die min of meer automatisch mentor worden, te weren en het niveau van de kwaliteit van het mentorschap te waarborgen.
    Gezien de omvang van het aantal mentoraten zijn MN en NBPM ongeveer even groot. Blijf vooral uw profiel bijhouden om steeds te weten hoeveel mentoraten NBPM vertegenwoordigt! Het onderscheid moet NBPM vooral maken door kwaliteit uit te dragen.
  • Versterking bestuur
    Er zijn verschillende reacties gekomen op de brandbrief van het bestuur. Weliswaar heeft niemand zich als bestuurslid gemeld. Wel waren er mensen bereid zich in te zetten voor specifieke ‘klussen’. Carla de Bree, Erika Faber en Kirsten van Hall hebben zich bereid verklaart om regionaal of in een project een bijdrage te leveren. Denise Simonse heeft belangstelling voor penningmeester. Gerrit Dolstra overweegt ook een bestuurs-lidmaatschap.
    De tijdsinvestering beslaat ten minste: 6 bestuursvergadering, 2 algemene ledenvergaderingen per jaar. Verder zijn er 2 vergaderingen van de Expertgroep en 2 voor het NBA protocol, in Utrecht en Den Bosch. Daarnaast het voorbereidende werk voor de vereniging en de genoemde vergaderingen. Deze vergaderingen kunnen worden verdeeld over de bestuursleden, of, eventueel, werkgroep leden. Daarnaast zijn er verschillende zaken waaraan je aandacht moet besteden, wat geregeld moet worden etc, maar waarvoor geen tijdsindicatie te geven valt.

  • Het voorstel tot regionalisering is enthousiast ontvangen en daarmee goedgekeurd. De regio coördinatoren hebben contact met het bestuur en kunnen bestuurs-onderwerpen voor- of na- bespreken in het mentorcafé. Het is van belang om er voor te waken dat de slagvaardigheid van het bestuur hierdoor niet vertraagd wordt, dit vraagt om een goede planning van de regio-café’s, afgestemd op de landelijke overleggen met Expertgroep en NBA. De resultaten zullen op deze wijze breder worden gedragen.
  • Communicatie NBPM
    Aline heeft de vernieuwde website stap voor stap doorgenomen. Bij de taken van een mentor is ervoor gekozen om ook zaken aan de geven die een mentor niet doet, of hoeft te doen, dit om valse verwachtingen te voorkomen en het in principe niet tot de taken van een mentor behoort. Of een mentor deze zaken uiteindelijk wel of niet uitvoert, is zijn/haar eigen keus.
    Het woord ‘inkomen’ bij de tarieven zou moeten worden gewijzigd in ‘draagkracht’.
    Bij het forum komt het regelmatig voor dat een post 2x wordt geplaatst. Een tip om dit te voorkomen was op het forum geplaatst op 4 mei.
    Er is een besloten groep aangemaakt op LinkedIn, voor professionele mentoren. Deze mensen hoeven geen lid te zijn van de NBPM, maar wel professioneel mentor zijn. Hiervoor moet dus met enige regelmaat informatie worden geplaatst op LinkedIn. Uiteindelijke doel is om meer collega’s kennis te laten maken met NBPM, en te interesseren voor lidmaatschap.
    De vergadering heeft hiermee ingestemd.
  • Klachtencommissie
    Het voorliggende stuk is het eindresultaat en ligt ter goedkeuring bij de vergadering.
    Enkele opmerkingen zijn hierbij geplaatst: Een klacht wordt pas in behandeling genomen nadat een mentor de klacht schriftelijk heeft afgehandeld. Dit document moet door de klager worden ingeleverd bij de klachtencommissie. Zorg er dus voor dat in het document duidelijk is aangegeven wat er gedaan is met de klacht en waarom er op bepaalde wijze gehandeld is, zodat de landelijke klachtencommissie hier verder mee kan en niet al het werk opnieuw hoeft te doen.
    In de begroting wordt nu uitgegaan van 10 klachten per jaar, 5 van MN en 5 van NBPM. De kosten van deze klachtenafhandeling worden betaald door MN en NBPM. Als er meer klachten komen dan de begrootte 5 klachten, kost dit € 376,00 per klacht, en wordt dit door de organisatie van de mentor betaald die het aangaat. Er wordt aangegeven dat het aantal begrootte klachten slechts 0,002% van het aantal dossiers (2277) betreft. Dit is heel laag ingeschat, de verwachting is dat er veel meer klachten zullen komen en daarmee de kosten flink hoger uit zullen vallen. Aan het eind van 2018 zal worden gekeken of de kosten nog gedekt kunnen worden door de inkomsten, of dat de contributie moet worden aangepast.
    Om klachten naar de landelijke commissie zoveel mogelijk te beperken zou je er eventueel ook voor kunnen kiezen om een collega, uit het mentorcafé van je regio, te vragen om in een lopende klacht te bemiddelen.
    Gonnie Hendriks en Peter van Gassen gaan zitting nemen in de landelijke klachtencommissie namens de NBPM. Deze gaat per 1 januari 2018 van start. De informatie hierover staat dan ook op de website.
  • Mentorcafé’s
    Carla de Bree geeft een korte samenvatting over de onderwerpen die zijn besproken in regio Zuid-West: Ze bespreken casussen, hypothetische situaties (wat als een mentor overlijdt..), kwaliteitseisen, toenemende bureaucratisering in de zorg, de overname van complexe klanten van MN, maar ook het uitwisselen van praktische tips, zoals boekhoudprogramma’s, ervaring met de rechtbank. Regio Zuid-West komt vier keer per jaar bijeen, op de laatste vrijdag van de maand.
    Gerrit Dolstra gaf een kort verslag van regio Noord. Ook zij komen vier keer per jaar bijeen en bespreken de inbreng van de leden. Bijvoorbeeld dossiers of ze proberen een gastspreker uit te nodigen. (dit wordt niet betaald uit de NBPM-kas)
    Aangezien de regio’s groot zijn, zou het wellicht praktischer zijn om de regio’s te verkleinen, zodat de bereikbaarheid en de bereidheid om deel te nemen groter wordt.
  • Rondvraag:
    -Zorginstellingen weten niet goed wat ze kunnen verwachten van een mentor. Stieneke probeert een redactioneel stuk te krijgen in het vakblad Klik, waar dit duidelijk wordt uitgelegd. Wellicht zijn er nog meer vakbladen e.d. waar bekendheid kan worden gegeven aan het vak Mentor?
    – Hoe ga je om met een journalist? Doorsturen naar het bestuur.

Laat een reactie achter