Verslag ALV mei 2019

Verslag Algemene Ledenvergadering d.d. 24 mei 2019, 10.00 uur – 12.30 uur

Locatie: GGZ instelling Zon en Schild, gebouw De Veste, Amersfoort

 

Aanwezig (volgens opgave): Willemien Alons, Aafke Annema, Christa Ausema, Bart Bakker, Marjan Bastiani, An van den Berg, Bart Boer Rookhuizen, Carla de Bree, Friona Brinkerhof, Monique Burggraaff, Bianca Busscher, Paul Delsing, simon van Dijk, Nicole van Duijn, Leoni van Eikeren, Karin Franken, Wendy Frehé, Peter van Gassen, Jeannette van Gelderen, Ben Glaser, Eva Goeke, Erna de Grood, Gea de Groot, Kirsten van Hall, Wilma Hegger, Gonnie Hendriks, Marian Klerkx, Nicole van der Knaap, Dick de Kort, Marianne Koster,  Anita Kuijpers, Paul Legebeke, Willem van Marlen, Bonnie van der Meer, Rinus Mok, Marty Moorrees, Ans Neggers, Henk Pieters, Nelleke Pieterse, Trijn Pranger, Yvonne rijnsdorp, Brigitte de Rooij, Geertje Simons, Christa Spoelman, Giny Teune-Huizinga, Chris Tolman, Hasan Ugural, Minoek Verdenius, Rick Verelzen, Carmen van Wezeil, Martijn Wassink, jacqueline Wijers, Tineke van Zanten, Ageeth Ziel.

Bestuur: Karin Dekker (voorzitter), Stieneke Groeneveld (deskundigheidsbevordering), Aline van Rijswijk (penningmeester), Andrea Jonker,
Annemarie Verdeuzeldonk;
notulen: Esther Nusz

  1. Karin Dekker opent de vergadering en heet iedereen welkom.
  2. Bestuurswijzigingen
    1. Karin Dekker meldt dat zij aftreedt als bestuurslid en vraagt de vereniging om goedkeuring te verlenen aan het voorzitterschap door Andrea Jonker. Dit is ingewilligd.
    2. Andrea Jonker neemt het voorzitterschap ter plekke over en stelt Rick Verelzen voor als nieuw bestuurslid. Rick stelt zich zelf even kort voor. Vervolgens wordt een oproep gedaan voor nieuwe bestuursleden, aangezien Aline van Rijswijk eind dit jaar haar termijn heeft uitgediend.
    3. Andrea neemt afscheid van Stieneke Groeneveld en bedankt haar met een grote bos bloemen voor haar inzet in de afgelopen jaren. Ook Karin Dekker krijgt een bedankje en een bloemenbon.
  3. Notulen 23 november 2018
    Notulen na één correctie goedgekeurd.
  4. Mededelingen
    Kees Blankman heeft (vanuit de Vrije Universiteit) o.a. de NBPM gevraagd om mee te werken aan een onderzoek met betrekking tot de vertegenwoordiging van ouderen. Er zijn meerdere partijen bij dit onderzoek betrokken, waaronder verschillende patiëntenorganisaties, en Stieneke Groeneveld heeft toegezegd hieraan mee te werken uit naam van de NBPM. Ze zal de vereniging op de hoogte houden van de voorgang c.q. resultaten.

    1. De raad heeft een kamerstuk geschreven n.a.v. het onderzoek waaraan ook de NBPM heeft meegewerkt. Dit stuk zal door Andrea op de website worden geplaatst, te zien na het inloggen, onder de knop VOOR LEDEN en vervolgens BERICHTEN VAN HET BESTUUR. Hier zullen voortaan alle interessante verslagen en berichten worden geplaatst.
  5. De aanwezige nieuwe leden stellen zich kort voor.
  6. Jaarverslag 2018
    Goedgekeurd
  7. Financieel jaarverslag 2018
    op dit moment is dit een conceptversie, aangezien er nog een aantal vragen open De definitieve versie wordt nog nagestuurd zodra deze klaar is.
    Vraag vanuit de vergadering naar de definitieve kosten van de klachtencommissie: de afrekening is nog niet ingediend omdat de declaraties nog niet alle ontvangen waren. De verwachting is niet dat het hoger uit zal komen dan de begrote 3000 euro.
  8. Herziende begroting
    De PR kosten zijn toegevoegd om huisstijl en website te vernieuwen aangezien de NBPM dit jaar 10 jaar bestaat. Hiermee hoopt de NBPM een professionelere uitstraling te krijgen en een beter werkbare website. De vergadering keurt deze wijziging goed.
    Ideeën van leden omtrent de viering van het 10-jarig bestaan op 22 november a.s. worden zeer gewaardeerd, Aline en Annemarie zijn de feestcommissie.
  9. Peter van Gassen en Minoek Verdenius hebben de financiën van 2018 gecontroleerd en hebben geconstateerd dat er geen onrechtmatige uitgaven zijn gedaan. Echter, de boekhouding an sich vonden ze onoverzichtelijk. Ook dit verslag wordt geplaatst op de website.
    Minoek Verdenius en An van den Berg zijn de kascontrolecommissie van komend jaar, echter met de voorwaarde van An van den Berg om een boekhoudprogramma te gebruiken. TGer vergadering zijn Stelstart en Easyadmin genoemd als eenvoudige en goedkope programma’s.
    Na afloop van de vergadering heeft Tineke Van Zanten aangeboden om de boekhouding te doen, als ondersteunende dienst.
  10. De statutenwijziging kan plaatsvinden volgens de oude statuten waarin staat dat 2/3 van de aanwezige leden voor moet stemmen. In de nieuwe statuten staat dat 2/3 van de leden voor moet stemmen. Ook al is slechts de helft van de leden aanwezig, de stemming kan dus wel doorgaan. Een eventuele nieuwe stemming over de statuten kan in de toekomst ook eventueel per mail, of per machtiging.
    De stemming over het wegsturen van een bestuurslid zou volgens de conceptstatuten 2/3 van de leden moeten zijn, maar wordt ter vergadering gewijzigd in 2/3 van de aanwezige leden.
    Aline van Rijswijk maakt als secretaris/penningmeester de akte voor de notaris ter plekke op en de vergadering wordt hervat.
  11. Verslag overleg Expertgroep.
    1. Andrea en Aline zijn naar het overleg geweest. Belangrijkste punt is dat het ministerie van Justitie en Veiligheid bezig is een register te maken die toegankelijk is voor instanties, zoals bijvoorbeeld het UWV. In dit register staat o.m. of iemand een wettelijk vertegenwoordiger heeft, zodat er geen besluiten worden genomen zonder de mentor of de bewindvoerder in te schakelen.
      Stand van zaken KEI: Voor bewindvoerders zal deze verplicht zijn vanaf 2023. De verwachting is dat dit daarna ook voor mentoren verplicht wordt.
    2. De NBPM heeft het signaal aan de expertgroep doorgegeven dat er soms mentoraten worden overgedragen zonder dat de vorige mentor een inhoudelijke overdracht doet, zodat de nieuwe mentor opnieuw een intake moet doen. De kosten hiervan kunnen worden gedekt door het aanvragen bij de kantonrechter van een salarisbeschikking.
      Verder wordt er gevraagd of de NBPM een gedragscode heeft of gaat ontwikkelen met betrekking tot ‘dossierhandel’.
    3. De NBPM heeft een verzoek gedaan om vermindering van de bureaucratie, het controleren van de jaarrekening door een boekhouder, de audit door een deskundige.
    4. De expertgroep wil de mentoren adviseren om lid te worden van een beroepsvereniging. Het LKB vraagt ook om toelichting in de bijscholingsactiviteiten van de NBPM. Ook hiervan komt het verslag ter inzage onder de knop “berichten van het bestuur” alsmede een permanente link naar de nieuwsberichten van het LKB. Hierop ontstond ter vergadering een discussie over de strengere toelatingseisen van de NBPM ten opzichte van de Rechtbank, die MBO4 hanteert terwijl de NBPM 3 jaar werkervaring erbij eist.
      Hierop volgt een voorstel van Wendy Frehé om een soort sub-vereniging op te richten om nieuwe mentoren te ondersteunen en eventueel op te leiden, in hun hoedanigheid als aspirant-lid, waarna ze na afronding en met 3 mentoraten, volwaardig lid kunnen worden van de NBPM.
  12. Terugkoppeling werkgroepen
    1. Een kort verslag door Anita van het gehouden introductiedagdeel: de werkwijze met een formele presentatie hebben de begeleiders wat losgelaten en op een informele manier worden casussen besproken waarbij men elkaar beter leert kennen.
    2. Ageeth Ziel, Hinke de Vries, Gerrit Dolstra en Simon van Dijk vormen het werkgroepje PR, social media en website… In het vorige ALV heeft deze werkgroep een enquête gehouden. Conclusie was grofweg dat de leden over het algemeen tevreden waren over de website, het forum en de contacten met medeleden Men vindt wel dat de NBPM wat meer aan PR moet doen, en er waren respondenten die zowel goede suggesties hadden, als hieraan medewerking wilden verlenen. Hierop wordt later weer teruggekomen.
  13. Mentorcafé ’s
    1. Korte verslagen uit de diverse cafés
    2. Zuid Limburg en Utrecht hebben nog geen mentorcafé! Wie wil dit gaan coordineren?
  14. Klachtencommissie: Peter van Gassen en Gonnie Hendriks doen mondeling verslag. De behandelde klachten hadden met name te maken met de omgang van de mentor met familieleden. Het jaarverslag van de klachtencommissie wordt op de website geplaatst.
    De omgang met familieleden zou ook moeten worden benoemd in een gedragscode.
  15. Rondvraag
    1. Rechtbank Breda heeft een grote achterstand en is nu bezig die weg te werken. Je zou dus berichten kunnen ontvangen over onderwerpen van een jaar geleden
    2. Op de website staan geen werkgroepjes benoemd. Verzoek om deze hierop te plaatsen, zodat geïnteresseerde leden die iets willen doen, uit de diverse onderwerpen een keuze kunnen maken.
    3. Ageeth Ziel zal op het forum een oproep plaatsen voor minister Francis. Dit heeft betrekking op een programma van gehandicapte kinderen voor een minister van gehandicaptenzaken. Lucille Werner werkt hier aan mee.
    4. Yvonne van Rijnsdorp doet een hartstochtelijke oproep om zitting te nemen in het bestuur. Dit is niet alleen iets wat tijd kost, maar het levert ook heel veel op!

Andrea Jonker sluit de vergadering om 12.30 uur.

Laat een reactie achter