verslag BV maart 2020

Verslag en actielijst bestuursvergadering NBPM
Vrijdag 20 maart 2020 , 10:00 – 13:00 uur
Thuis, via Skype
Aanwezig: Andrea Jonker (voorzitter), Annemarie Verdeuzeldonk (deskundigheidsbevordering), Minoek Verdenius (profilering), Rick Verelzen (kwaliteit en belangenbehartiging), Tineke van Zanter (penningmeester), Esther Nusz (notulen)

1) Opening
a. Vaststelling agenda
i. Toevoeging van punt 7f
b. Mededelingen
i. Er waren geen mededelingen
c. Ingekomen stukken
i. Definitieve versie onderzoeksvoorstel verschil vrijwillige en professionele mentor.
Minoek heeft als aanvulling in de onderzoeksvraag of er ook gekeken kan worden naar clienten met gedragsproblemen, een psychische stoornis of mensen met familieruzies. Het bestuur vindt dit een waardevolle aanvulling en Minoek zal aan Stieneke vragen of dit nog kan worden meegenomen.
2) Vaststellen verslag- en actielijst d.d. 31 januari.
Het verslag is ongewijzigd goedgekeurd.
Naar aanleiding van de actielijst: Tineke laat weten dat zij nog geen toegang heeft tot de bankrekening. Inmiddels heeft Aline die ook niet meer. Hopelijk zijn de recent opgestuurde formulieren voldoende om toegang tot de rekening te krijgen.
De toekomstige bijdrage voor niet-leden voor deelname aan het minisymposium is vastgesteld op € 125,-
Annemarie heeft contact gezocht met het LKB, Maggie Beerkens en Chris Bavinck om het mini symposium te verzorgen bij de ALV van mei. Hierop heeft zij nog geen reactie ontvangen. Aangezien het onduidelijk is of deze dag wel door kan gaan op deze datum, zal zij hier geen nadere actie op ondernemen.
De gedragscode “omgang met familie” die door Peter van Gassen, Friona Brinkerhof en Wendie Knies geformuleerd zou worden, is nog niet ontvangen door het bestuur. Andrea zal dit nogmaals vragen aan Peter.
Andrea zal Aline vragen om een beschrijvend financieel jaarverslag over 2019.
3) Terugkoppeling overleggen
a. VWS 31 januari
Het was een prettig gesprek over de verdeling van casuistiek maar er zijn geen besluiten of afspraken gemaakt. De bijeenkomst was meer informatief.
b. NBPB 31 januari
De gesprekken hebben niets concreets opgeleverd, het was vooral oriënterend of samenwerking mogelijk zou zijn. Oproep om samen na te denken wat de NBPM en de NBPB voor elkaars leden zouden kunnen betekenen. Dit moet op de agenda voor volgende keer.
4) Klachtencommissie
a. Bijeenkomst met MN over de klachten van 2019 is aangevraagd.
5) Scholing en deskundigheid
a. De aanvraag van Praktikos om een korte presentatie te verzorgen op hun seminar voor professionele mentoren, zal niet worden gehonoreerd. Annemarie zal ze hiervan op de hoogte stellen.
6) Financiële stand van zaken
Tineke heeft nog geen inzage in de financien.
7) Bespreekpunten
a. Concept jaarverslagen
Het concept jaarverslag van Andrea is goedgekeurd. De andere verslagen over ieders eigen portefeuille zullen uiterlijk 1 mei klaar zijn.
b. Wijzigingen Gedragscode, toetredingsreglement, kwaliteitseisen
Sommige artikelen uit het toetredingsreglement kunnen geschrapt worden omdat ze al in de kwaliteitseisen staan vermeld of binnen de wettelijke criteria vallen. De zaken genoemd in het reglement betreffen de specifieke eisen die de NBPM stelt.
Wijzigingsvoorstel om aspirant leden aan te nemen voordat ze 3 mentoraten hebben. Door deze leden kunnen door deelname aan de mentorcafé’s hun netwerk uitbreiden en hiermee mentoraten verkrijgen. Wel wordt als grens gesteld dat ze binnen één jaar voldoen aan de 3 mentoraten.
Annemarie gaat het toetredingsreglement herzien en deze naar Rick sturen; Andrea neemt contact op met Peter van Gassen voor een formulering van de omgang met familieleden om deze in de gedragscode in te passen. Ook deze zal naar Rick worden gestuurd zodat hij deze documenten kan vergelijken omdat ze onderling naar elkaar verwijzen.
c. Donorregistratie
Wendy Frehé heeft gemerkt dat er bij donorregistratie voor een ander, niet wordt gevraagd naar de beschikking. Een ieder blijkt dus voor een ander de donorregistratie te kunnen invullen. Minoek neemt contact op met Wendy en zij gaan vervolgens hierover in beraad met Kees Blankman.
d. Bewaartermijnen dossiers en financiën
Peter van Gassen heeft hier onderzoek naar gedaan maar ook deze termijnen zijn op verschillende manieren te interpreteren. Andrea neemt contact op met het LKB om na te vragen wat de concrete wettelijke eisen zijn.
e. Afspraken website Aline / Kees
Na afloop van de vergadering hebben Andrea en Annemarie contact gehad met Aline. Zij gaat opnieuw met Kees bespreken hoe de website ingericht moet worden.
f. Beslismoment of ALV doorgaat
Ten tijde van het maken van dit verslag, is duidelijk dat de ALV geen doorgang kan vinden vanwege het verbod op bijeenkomsten tot 1 juni.
8) Rondvraag
Rick wil graag antwoord van het LKB op de volgende twee vragen:
Waarom is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering van € 500,000,- nodig
Tijdens audits wordt er in zorgdossiers gekeken. Mag dat van de AVG?
Minoek signaleert dat onder meer Medilex een verkeerd beeld hanteert met betrekking tot wilsonbekwaamheid. Om misverstanden over het mentorschap te voorkomen stelt ze voor om stukken te schrijven over de dagelijkse praktijk. Dit wordt als agendapunt voor de volgende vergadering meegenomen.
9) Sluiting

Beslissen hoe de vrijwilligersvergoeding wordt betaald Tineke zsm
Gedragscode ‘omgang met familie’ laten formuleren door Peter, Wendie en Friona, en de bewaartermijn van documenten aan Peter vragen dit uit te zoeken. Andrea zsm
inhoud kwaliteitseisen, toelatingscriteria en gedragscode herzien Rick 15-5
Vragen van de deskundige meenemen naar expertgroep Andrea tzt
Concepten jaarverslag maken voor eigen portefeuille Allen 1-5
Vragen aan het LKB: wettelijke bewaartermijnen; inzage in zorgdossiers; verzekering 5 ton Andrea tzt
Contact met Wendy en Kees over donorwet Minoek
Verzoek van Praktikos afwijzen Annemarie
Financieel jaarverslag vragen aan Aline Andrea zsm

Laat een reactie achter