20220520 verslag ALV 20 mei

 

 

 

Verslag ALV  20 mei 2022

 

Locatie: People@places, Ceintuurbaan 2-40, 3847 LG Harderwijk, gebouw 20

Aanwezig: Marjan  Bastiani, An  Van Den  Berg, Christa  Ausema, Jurgen  Beelen, Gaby  Van Den  Berg, Lian Billekens, Sipko  Den  Boer, Bart  Boer Rookhuizen, Sander  Bonnet, Carla  De  Bree, Friona  Brinkerhof, Janneke  Buitenga, Monique  Burggraaff, Bianca  Busscher, Paul  Delsing, Marleen  Denekamp, Simon  Van  Dijk, Linda  Van  Dijnen, Gerrit  Dolstra, Peter  Driessen, Nicole  Van  Duijn, Erika  Faber, Karin  Franken, Marieke  Frohoff, Peter  Van  Gassen, Jeannette  Van  Gelderen, Ben  Glaser, Stieneke  Groeneveld-Greven, Gea  De  Groot, Kathy  Haenen, Kirsten  Van  Hall, Annelies  Van Der Have, Wilma  Hegger, Gonnie  Hendriks, Raymon  Honing, Marian  Van  Huet, Mariet  Van  Hummel, Marianne  Ijzerman, Andrea  Jonker, Marian  Klerx, Nicole  Van Der  Knaap, Wendie  Knies, Dick  De  Kort, Marianne  Koster, Jessica  Van  Kuyen, Paul  Legebeke, Willem  Van  Marlen, Bonnie  Van Der  Meer, Vivian  Van  Melkebeke, Heidie  Mesu, Rinus  Mok, Marty  Moorrees, Jan  Niemeijer, Peter  Ouwerling, Henk  Pieters, Nelleke  Pieterse, Trijn  Pranger, Yvonne  Rijnsdorp, Brigitte  De  Rooij, Anton  Roovers, Denise  Smit, , Angelique  Van  Sommeren, Anita  Teeuwen, Giny  Teune-Huizinga, Chris  Tolman, Minoek  Verdenius, Robert  Verputten, Jacqueline  Wijers, Ben  Wortelboer, Tineke  Zander, Tineke  Van  Zanten‑Kragt, Ageeth  Ziel, Conny  Zijm,

Bestuur: Andrea Jonker (voorzitter), Tineke van Zanten (penningmeester), Minoek Verdenius (profilering), Jessica van Kuyen (modernisering)

Notulen: Esther Nusz

 

Binnenkomst met koffie vanaf 09.30 uur.

 

  1. Welkom
    1. Andrea heet iedereen welkom, en stelt Monica Nelissen voor, die ook dit maal helpt met de technische ondersteuning.

 

  1. Mededelingen
    1. Op dit moment heeft de NBPM 154 leden die samen 4784 mentoraten behartigen. Dit is een gemiddelde van 31 mentoraten per mentor.
    2. Voortaan zal de ALV in het najaar online plaatsvinden. Dit in verband met zeer lange reistijden voor sommigen; de enorme prijsverhogingen voor de accommodaties; mogelijke nieuwe corona-uitbraken. Daarnaast is gebleken dat een digitale ALV een goed alternatief kan zijn.
    3. Er worden signalen waargenomen dat er in sommige mentorcafé’s mensen komen die geen lid zijn van de vereniging. Dit is zeker niet de bedoeling!
    4. Nogmaals een dringende oproep voor nieuwe / extra bestuursleden. Er zijn sowieso al te weinig bestuursleden en daarbij komt dat in november de termijn van Andrea afloopt. Met name iemand die de deskundigheidsbevordering in de portefeuille wil is dringend gewenst.

 

 

 

  1. Het verslag van de ALV van 26 november 2021.
    1. Met betrekking tot het onderzoek van Kees Blankman is In dit verslag is abusievelijk genoemd dat Wendy Knies vanuit de NBPM hieraan meewerkt. Dit klopt niet, er wordt nog iemand gezocht. Marty Moorrees werkt hier wel aan mee en zij wil graag nog een collega hierbij. Graag melden bij haar of via info@nbpm.nl. (na de ALV heeft Chris Tolman zich bij Marty gemeld)
    2. Met betrekking tot de workshop Expressed Emotions van Nicole van der Knaap kan worden gemeld dat zij een workshop heeft gehouden met haar collega’s uit het mentorcafé. Dit was een succes en de workshop zal ook online voor de overige leden beschikbaar komen.

 

  1. Jaarverslag 2021
    Er zijn geen bijzonderheden gemeld

 

  1. Jaarverslag klachtencommissie
    De commissie is in 2017 begonnen. Vanwege corona is het contact met Mentorschap Nederland stil komen te liggen. Afgelopen april is er wel een bijeenkomst geweest maar de huidige directeur van MN zal binnenkort vertrekken.
    Het is de klachtencommissie ook niet duidelijk hoeveel klachten een mentor eigenlijk krijgt, hoeveel er rechtstreeks naar de rechtbank gaan en hoeveel naar de klachtencommissie en hoeveel er door de mentor zelf worden opgelost. Inzicht hierin kan leerzaam zijn. Jessica zal nadenken hoe ze dit kan inventariseren, via het forum? Via een formulier?? Iets anders?

 

  1. Klachtenreglement
    Het huidige reglement is aan herziening toe. Gonnie Hendriks licht de bijlagen toe: het processchema is handig om zaken niet te vergeten: in de praktijk blijkt dat via het klachtenformulier toch te weinig informatie bij de commissie binnenkomt, die dan moet nabellen om de benodigde info tocht te krijgen. Dit is tijdrovend en vervelend voor alle betrokkenen. Daarnaast vraagt de commissie om terugkoppeling van de mentor na afloop van de klachtafhandeling, zodat ook daar een leermoment uit gehaald kan worden.
    Op het forum van de NBPM bleken veel mentoren tegen verplichte verschijning op een zitting. Redenen hiervoor zijn o.a. de reistijd en het feit dat sommige clienten erg ver gaan om behandeling te ontlopen of te traineren en een zaak bij de commissie een beloning voor dit gedrag zou betekenen. Wanneer een mentor goed kan onderbouwen waarom hij’/zij niet aanwezig wil zijn, zou dat ook voldoende moeten zijn. Vanwege de reistijd wordt gevraagd of eventuele digitale aanwezigheid voldoende is, aangezien de meerwaarde (direct vragen kunnen stellen en wederhoor toepassen) ook via de computer kan. Gonnie zal dit in de commissie aan de orde brengen. Een van de leden vraagt zich af of privacy wel gewaarborgd kan zijn als de klager ook alle relevante stukken toegstuurd krijgt. Een klager kan namelijk ook de buurvrouw zijn. Gonnie reageert hierop dat de buurvrouw misschien wel de enige is die ziet dat er iets mis gaat. In de hoedanigheid als zaakwaarnemer kan zij ook een klager zijn. Wel moet de mentor in de eerste plaats de klacht afhandelen.
    Sinds 2020 is de cliëntenvertrouwenspersoon Zorgstem ingesteld door Wzd. Dit kan ook een partij worden bij een klacht.

    Een lid vraagt waar de mentor terecht kan met een klacht over bijvoorbeeld de familie. Gonnie zegt dat de mentor hiervoor ook naar de rechtbank kan gaan, maar adviseert wel om dit zeer gedegen te onderbouwen, bij voorkeur met steun van bijvoorbeeld een behandelteam die dezelfde klacht heeft.

  2. bevindingen kascontrolecommissie
    1. De kascontrole is uitgevoerd door Raymon Honing en Helmie Velders. Raymon verklaart dat er geen onregelmatigheden zijn aangetroffen in de boekhouding en verzoekt de ALV decharge te verlenen aan het bestuur.
      Komend boekjaar zal worden gecontroleerd door Helmie Velders en Willem van Marlen.

 

  1. samenvatting overleggen en ontwikkelingen
    1. LKB
      Het contact wordt gedigitaliseerd via een Portal. Hiervoor is een e-herkenning niveau 3 nodig. Voordeel is dat je niet steeds dezelfde gegevens hoeft door te geven. Dit is een eenvoudiger en goedkopere manier van digitalisering dan het sytem‑to‑system.
    2. Pool van mentoren
      Er is een verzoek gedaan aan de kantonrechter om de kosten in de beschikking met terugwerkende kracht toe te kennen, maar hierop is tot nu toe nog geen reactie gekomen.
    3. Expertgroep
      De digitalisering van de mentoren begint vorm te krijgen, maar de bewindvoerders worden eerst gedigitaliseerd. (curatoren zijn pas sinds maart 22 verplicht een verslag in te sturen, aldus een lid tijdens de vergadering).
    4. Oriënterende gesprekken brancheverenigingen
      Horus heeft contact gezocht met het bestuur om in verkennende gesprekken eventuele punten van samenwerking te vinden.
      De NBPB heeft ook contact gezocht om te onderzoeken hoe ze/we elkaar kunnen versterken. (de NBPB gaat fuseren met de NBPI)
      Er hebben nog geen inhoudelijke gesprekken plaatsgevonden maar het bestuur gaat hier wel in mee. Vanuit de vergadering kwamen aandachtspunten dat er wel goed moet worden uitgekeken dat de NBPM een beroepsvereniging is van mentoren en dat er al genoeg bewindvoerdersclubs zijn.
      Ook vooral het doel van de NBPM niet uit het oog verliezen, t.w. dat de kwaliteit van mentorschappen bovenaan staat.

 

  1. voorstelronde nieuwe leden
    De aanwezige nieuwe leden hebben zich even kort voorgesteld
    .
    PAUZE

 

  1. Presentatie van de resultaten van de enquête, uitgevoerd door Minoek Verdenius
    Minoek heeft de resultaten van de enquête toegelicht. Over ongeveer 3 weken gaat ze het definitieve rapport schrijven, dus op- en aanmerking graag voor die tijd sturen naar info@nbpm.nl. Vanuit de vergadering kwamen de vragen wat het doel is van dit rapport en voor wie dit is bestemd. Het doel van dit rapport is een discussiestuk, nu duidelijk is dat er gemiddeld genomen te weinig tijd wordt gefinancierd voor mentorschappen. Het resultaat zou kunnen zijn dat mentoren de cliënten met een grote zorgvraag niet meer kunnen aannemen, omdat ze dan tijd/geld tekort komen. Verder kwam uit de vergadering naar voren dat deze enquête eigenlijk alweer verouderd is en kwam de suggestie of dit misschien jaarlijks herhaald zou moeten worden. In de tijd van corona waren er meer bezoekrestricties; tegenwoordig vragen de verzorgers meer praktische ondersteuning aan de mentor vanwege personeelsgebrek enzovoort.
    Dit rapport zal met name bestemd zijn voor het ministerie van Justitie, de Tweede Kamer, andere brancheverenigingen, de rechtbank..
    Tot slot bedankt de vergadering Minoek voor het vele werk dat zij erin heeft gestoeken.

12.00 uur lunch

 

13.00 uur – 16.30 uur middagprogramma.

 

13.00 – 14.30    LKB

Een nadere kennismaking met het LKB en uitleg over het verschil tussen de rechtbank en het LKB.

14.45 – 16.15    cliëntondersteuning

Wat is de reden van opzetten cliëntondersteuning? Hoe is het georganiseerd (op landelijk niveau)? Bij welke taken/opdrachten mag je een cliëntondersteuner inschakelen? En hoe werkt dat in de praktijk?

Laat een reactie achter