Verslag Bestuursvergadering d.d.13-5-2022
09.00 – 11.30 uur
Locatie: online
Aanwezig: Andrea Jonker (voorzitter), Minoek Verdenius (profilering), Jessica van Kuyen (modernisering), Tineke van Zanten (penningmeester); Esther Nusz (notulen).
- Opening
- Enkele punten aan de agenda toegevoegd, t.w. 4d, 4e, 6c en 6d
- Mededelingen
- Ingekomen stukken
- Vaststellen verslag- en actielijst d.d. 8-4-2022
- Naar aanleiding van de actielijst blijft het opnemen van de contactpersoon van VWS met Goede Vertegenwoordiging in de portefeuille op de actielijst staan, om te voorkomen dat dit vergeten Niemand weet hoe lang het zal duren voordat iemand voor deze functie wordt gevonden.
- Terugkoppeling overleggen
- Klachtencommissie (6x bijlage)
Andrea en Minoek zijn naar een overleg met de commissie en met Mentorschap Nederland hierover geweest en gezamenlijk zijn ze tot een aantal wijzigingen gekomen. Esther zal de voorgestelde wijzigingen in de klachtenreglement ter beoordeling rondsturen aan de leden. Toelichting zal op de alv plaatsvinden, stemming of men hiermee akkoord via de ledensitesite, binnen 21 dagen. (14 dagen na de ALV)De klachtencommissie wil graag meer info op de site zodat het bestaan van de commissie meer bekendheid krijgt. Andrea gaat hierover in gesprek met Peter en Gonnie, op welke manier dit te realiseren valt.
- Er was een extra bijeenkomst van het LKB, in verband met digitalisering. Is portal een goed systeem? Of system to system? LKB kiest voor Portal, is technisch eenvoudiger. Mentoren zullen hiervoor een e-erkenning moeten aanvragen.
- Klachtencommissie (6x bijlage)
- Scholing en deskundigheid / ALV
- Definitieve vaststelling agenda + bijlagen (concept in bijlage)
Monica zal worden gevraagd om aanwezig te zijn om bij te springen - LKB
Met een PowerPoint presentatie zal een aantal zaken verduidelijkt worden. - Clientondersteuner
wil ook PowerPoint presentatie en iets op internet laten zien.Jessica zorgt (met Monica) voor de technische ondersteuning hiervan
- Nieuwe leden
Nieuwe leden mogen deelnemen aan het ALV nadat ze hebben betaald. Daarmee hebben ze ook toegang tot de ledensite waar ze zich kunnen aanmelden.
Bij de laatste kennismaking zijn er relatief veel mensen geweest die niet zijn gekomen en zich ook niet hebben afgemeld. Ook waren er meerdere mensen die aangaven geen behoefte te hebben aan kennismaking en er daarom vanaf zagen. Het bestuur van de NBPM kiest er bewust voor om een vereniging te zijn waar de leden bekend zijn, en de verplichting tot het deelnemen aan een kennismaking blijft staan. Wel wordt erkend dat het in deze drukke tijden een grote aanslag op je werk kan zijn om hieraan deel te nemen. Minoek zal Annemarie en Anita uitnodigen voor een digitaal gesprek op 9 september met het bestuur, na afloop van de bestuursvergadering, over een mogelijk andere vormgeving van de kennismaking. - Certificaten voor scholing door leden en het effect hiervan op deelname aan ALV
Ook bij online scholing door een medelid, zal een certificaat te verkrijgen zijn, getekend door de uitvoerder van de scholing. Die blijft inhoudelijk verantwoordelijk. Het effect hiervan op deelname aan de ALV zal worden afgewacht.
Esther neemt contact op met Nicole die al een scholing heeft verzorgd, en zal de certificaten maken.
- Definitieve vaststelling agenda + bijlagen (concept in bijlage)
- Financiële stand van zaken
4 mensen met betalingsachterstand. - Bespreekpunten
- Enquête
Minoek heeft een PowerPoint presentatie, Monica zal tijdens de ALV zorgen dat dit technisch ondersteund blijft. Vragen kunnen na afloop worden gesteld, waarna Minoek de definitieve versie van de uitwerking zal maken. - Overleg Horus, 2 juni
Op 2 juni zal een overleg in Putten plaatsvinden op uitnodiging van Gert Boeve. - Vraag uit mentorcafé of 5-jaarlijkse evaluatie nog nodig is, omdat in de aanbevelingen staat dat bij een jaarlijkse rapportage de 5-jaarlijkse niet meer nodig is.
In deze situatie blijft dat de rechtbank onafhankelijk is en kan vragen waar zij behoefte aan heeft.
Bij de vraag over de verschillen in eisen over zaakwaarneming zal op het forum worden gevraagd of mensen vanuit hun ervaring mails van hun kanton willen doorsturen om zichtbaar te krijgen hoe groot de verschillen per kanton zijn.
Er blijken ook veel verschillen te zijn tussen diverse gemeentes in toekenning van bijzondere bijstand. Ook in de NBPM begint verschil te ontstaan tussen mensen die 6x per jaar al hun cliënten zien, en mensen die zoveel dossiers hebben dat persoonlijk contact nauwelijks mogelijk is. - Verslag kennismaking
Ter kennisgeving aangenomen. Veel opmerkingen vanuit de groep kunnen beantwoord worden door de begeleiding. Minoek zal hierop reageren.
- Enquête
- Rondvraag
voorstel werkgroepjes: groepjes op landelijk niveau onderwerpen in de gaten houden. Bijvoorbeeld CIZ, nieuwsbrieven zijn teveel, wanneer een werkgroepje dit screent en de ontwilkkelingen doorgeven. Laten bezinken… - Sluiting