Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Wendie KniesDeelnemer
Carla; bedoel je met BW een bewindvoerder? Deze is er niet.
Wendie KniesDeelnemerhallo Loes, ik denk dat je niet en een papieren dossier en een digitaal dossier hoeft te hebben. Als je MentorDossier gebruikt dan kan je daarin al je documenten en emails opslaan die je van belang vindt. Zij zorgen voor de benodigde back up, volgens mij is dat voldoende.
@ Paul; wat bedoel je met ‘Instelling mag je wel inhuren voor iets als ziekenhuisbezoek…’?
Groet, Wendie
Wendie KniesDeelnemerGoedemorgen Nicole, goed dat je met dit stuk de leden nogmaals wijst op de stemming die er aan zit te komen. En dat deze stemming over wel of geen fusie geen sinecure is. Daarom hebben een aantal mensen veel uren zitten in het overleggen met Horus, met het bestuur van de NBPM, met elkaar om alle vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden. Een groep leden die belangeloos zich hebben ingezet, met als doel om de positie van mentoren ook voor de toekomst goed te garanderen, te borgen.
Ik zie dat je kritische punten hebt en zoals ook benoemd in de Teams nav de fusie is dat prima, heel fijn zelfs dat men goed mee denkt. Wel jammer dat je met al je strijdlust niet in deze werkgroep hebt gezeten en ook het bestuur niet versterkt in deze lastige tijd, ze zijn immers maar met z’n drieen. Vele handen maken licht werk…
Op je stuk heb ik een paar aanvullingen die denk ik toch van belang zijn voor de leden die niet aan de Teamsbijeenkomst hebben deelgenomen. Allereerst verwacht Horus niet dat twee leden zich beschikbaar stellen, de mogelijkheid is geboden om twee leden van de NBPM toe te voegen aan het bestuur. Als ik me goed herinner is deze vraag ook uitgebreid besproken in de teamsbijeenkomst waaraan jij deel nam. Jammer dat je nu vraagt of deze vragen over het bestuur en de ledenraad wel zijn besproken.
Ik weet niet of ‘mentoren de hoofdprijs betalen’ bij lidmaatschap van Horus. Er zijn mentoren die meer gaan betalen dan nu het geval is, dat klopt. Maar ik denk dat er ook heel veel mentoren zijn die niet boven de 50 clienten uit komen, er zijn veel mentoren die niet zo groot zijn of willen worden. Voor hen is het lidmaatschapsbedrag dus gunstig.
Deelname aan de het congres kost inderdaad geld, maar levert ook 6 PE punten op. Van de gevraagde 8 per jaar is dat dus al meer dan de helft. Een congres bestaat uit een centraal gedeelte, waarbij wellicht niet elk onderwerp even interessant is voor de mentor. Een ALV zoals wij dat kennen heeft ook thema’s die de een zullen aanspreken en waarbij de ander wellicht zijn of haar tijd uitzit om de punten te behalen. Een congres kent ook diverse themas waarbij je wel of niet aansluit. Bij voorbaat roepen dat er ongetwijfeld onderwerpen zijn die voor ons mentoren niet interessant zijn, vind ik onterecht. Voor mij betekent nieuwe kennis verbreding, maar ik besef me dat dit voor iedereen verschillend zal zijn. Net als de beleving van de ALV; voor de een zeer prettig en zinvol maar voor anderen een ‘verplicht nummer voor de bijscholing’. Daarbij; deelname aan het congres is vrijwillig en geen verplichting.
Ik ben het met je eens dat HOrus goed is de onderhandeling, in de juiste personen spreken en zorgen dat je aan de juiste tafels zit. Ik denk alleen niet dat de NBPM zoals nu vorm gegeven dit kan; we missen daarvoor de kennis maar ook de tijd. het lukt ons immers niet eens een volwaardig bestuur te vinden en ook voor werkgroepen of andere taken zijn nauwelijks mensen te vinden.
Ik merk dat het me wat stoort dat je nu, nu alles klaar is en er onwijs veel werk zit in het document, gaat aangeven dat we de mouwen moeten opstropen om de NBPM te redden. Fijn dat je hart voor de beroepsgroep hebt maar waarom niet eerder en waarom niet concreter.
Mijn advies aan alle leden is: ga stemmen. Lees het document. Bekijk de site van HOrus. Spreek met collega’s. Benader een horus-lid voor een gesprek. Denk er goed over na. Wees realistisch; er is een verschil tussen de realiteit en wishfull thinking. Succes met de keuze!Wendie KniesDeelnemerhallo Angelique, ik weet niet of je al een waarnemer hebt gevonden? Zo niet, kan je vraag wellicht neerleggen bij de mentorcafés in jouw regio.
groet & succes,
WendieWendie KniesDeelnemerhallo Minoek, mijn advies is om samen met moeder contact te zoeken met de voogd hierover. Er is ongetwijfeld een beschikking met daarin een vastgestelde omgangsregeling maar als ik je casus zo lees, denk ik dat deze al enige tijd terug is afgegeven. Situaties veranderen en daarmee ook of een omgangsregeling nog wel passend is. Een pleegmoeder is inderdaad niet degene die mag beslissen hoe de omgang er uit ziet maar wel degene die dit meisje al geruime tijd dagelijks om haar heen heeft. Er mag verwacht worden dat ze de behoeften van dochter goed kan inschatten en verwoorden.
Een goed gesprek met de voogd waarin zowel de belangen van moeder als van dochter worden gewikt en gewogen, lijkt me het beste in dit geval. Als dochter 12 jaar is, kan ze zelf een verzoek mbt (wijziging van) de omgangsregeling aan de rechter voorleggen.Wendie KniesDeelnemerWellicht dat de storing al weer verholpen is, maar via rechtspraak.nl is de rapportage gewoon in te vullen.
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/Rapportageformulier-mentor-aan-rechtbank.pdfWendie KniesDeelnemerhallo Denise,
mijn ervaring is dat als de client binnen een instelling verblijft, zij dat zullen regelen. Vaak is er iemand van de clientadministratie die dit op zich neemt. Er zijn bewindvoerders die het doen, maar de meesten doen dit niet. Als een client een digi-d heeft, kan hij of zij het zelf doen (al dan niet met wat hulp van bijvoorbeeld begeleiding of mentor).
Als ik de omschrijving van jouw client lees, veronderstel ik dat ze binnen een instelling verblijft en dan kunnen zij het doen.
Succes!
En Robert; dank voor je zinvolle input….
16 september 2022 om 12:50 In reactie op: Waarneming; hoe heb jij het geregeld? (kortdurend en langdurend) #77806Wendie KniesDeelnemerDenise, ik denk dat het inderdaad afhangt van de afspraken die tussen waarnemers gemaakt zijn hoe de waarneming wordt ingevuld. Ik herken niet dat ik tijdens mijn vakantie eigenlijk nog alles aan het oplossen ben, en alleen in uiterste gevallen de waarneming wordt ingezet. Ik merk dat ik juist alleen in uiterste nood gebeld word over een situatie, en vaak is dat dan omdat dit vooraf zo afgesproken is.
Wat ik vergeten ben in mijn reactie maar wel belangrijk is, is om vooraf met elkaar te overleggen wat te doen bij waarnemen in het geval van langdurige afwezigheid. Hoe regel je dat financieel met elkaar?
16 september 2022 om 10:06 In reactie op: Waarneming; hoe heb jij het geregeld? (kortdurend en langdurend) #77805Wendie KniesDeelnemerIk ben met drie collega’s een collectief begonnen (www.mentorencollectiefachterhoek.nl) en dat werkt voor mij echt heel goed. We hebben een gezamenlijke waarnemingsovereenkomst, in de praktijk betekent dit dat we doorgaans binnen 5 minuten een schema klaar hebben voor het vervangen van elkaar tijdens de zomervakantie. Is iemand ziek, wil op korte termijn een vrije dag of is er wat anders waardoor waarneming nodig is, is dat met een appberichtje geregeld. Dat dit alles zo snel geregeld kan worden, heeft uiteraard vooral te maken met het feit dat de samenstelling van dit collectief met zorg en aandacht is gebeurd; we hebben dezelfde benaderingswijze naar clienten en instellingen, we vertrouwen erop dat de waarnemer handelt in de lijn van de eigen mentor en hebben door onze korte lijntjes vaak goed in beeld welke trajecten er zijn uitgezet voor de clienten. Daarnaast is er natuurlijk de mentaliteit om adhoc te kunnen en willen waarnemen.
Voor noodgevallen, bijvoorbeeld bij het acuut en of onverwachts uitvallen van een van ons, hebben we inlogcodes van dossiers, computers en telefoons. Mocht iemand voor langere tijd wegvallen en niet in staat zijn tot een overdracht dan kan er door de anderen wel gehandeld worden.
Een voordeel van een collectief is dat we uiteraard de waarnemingen goed geregeld hebben, zowel voor korte tijd als voor langere tijd mocht dat nodig zijn. Daarnaast zijn we goed te vinden door een gezamenlijke website, hebben we driemaandelijks intervisie, casustiek en overleg. Tussentijdse casustiek gaat per telefoon, email naar de groep of in de app. Ook hier geldt dat er binnen korte tijd reacties volgen en je als mentor weer verder kunt. Wat ik terug hoor van instellingen is dat ze het prettig vinden dat de waarneming zo goed is geregeld. Bij aanmeldingen via de site wordt gekeken bij wie deze client het beste past, bij aanmelding bij een van ons wordt gekeken of een ander mogelijkheden heeft mocht de gebelde mentor vol zitten. Instellingen vinden het fijn dat dit voor hen wordt opgepakt.
Voor ik het collectief ben begonnen, had ik meerdere waarnemers. Dat is handig als je een grote caseload hebt of ongeveer aan dezelfde vakanties zit gebonden als jouw waarnemer. Nadeel kan zijn dat je veel, of langere periodes aan het waarnemen bent omdat beide waarnemers achter elkaar op vakantie gaan. Zijn ze beiden tegelijkertijd afwezig, kan je erg druk zijn omdat de eigen caseload natuurlijk ook gewoon doorloopt.
Mijn advies bij het zoeken naar waarneming zou zijn om te kijken naar een mentor die een gelijke werkwijze heeft, en bij voorkeur ook kennis van jouw doelgroep. Ik begrijp echter dat dit vooral als beginnende mentor echt lastig is. Ik word met regelmaat gebeld of ik waarnemer wil zijn voor een startende mentor, zij beschikken nog niet over een netwerk om iemand uit te kunnen vragen maar moeten voor de rechtbank wel een waarnemer (iig op papier) hebben. Misschien heeft iemand hier nog tips voor?
Wendie KniesDeelnemerWelkom Astrid! misschien is deelname aan het mentorcafe in jouw regio een idee?
groet, Wendie
Wendie KniesDeelnemerhallo Robert, neem je zelf contact op met Nasar?
groet, Wendie
Wendie KniesDeelnemerhallo Simon, misschien kan Trajectum haar passende zorg bieden? Dat is een grote instellingen met veel locaties en behandel- + opnamemogelijkheden. Ze hebben een samenwerking met passende andere instellingen. Succes!
Wendie KniesDeelnemerbedankt voor het meedenken!
De gemeente is gebeld voor het afschermen van mijn gegevens. Volgende week heb ik een afspraak.
Ik heb de kvk zojuist gemaild op afschermadres@kvk.nl Binnen 5 minuten een reactie: vanaf vandaag of de eerstvolgende werkdag wordt de inschrijving geblokkeerd. Ik heb een formulier ontvangen dat binnen 3 weken terug moet. Op basis daarvan wordt bekeken of het geblokkeerd blijft of wordt terug gedraaid. Geen reactie is in ieder geval een einde van de blokkering. Daarnaast een telefoonnummer voor noodsituaties: T 088 – 585 15 85.
Fijn dat alles zo snel verloopt!
Wendie KniesDeelnemerhallo Angelique, welkom bij de club! Ik woon niet in jouw regio maar voor vragen kan je gerust bellen.
Succes en vooral veel plezier in de uitvoering van dit mooie vak!
Wendie KniesDeelnemerhallo bestuur
ik wil dit wel doen voor de Rechtbank Gelderland.
groet, Wendie
-
AuteurBerichten