Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Henk PietersDeelnemer
Is dit wel wetgeving? Instellingen moeten rookvrii worden en dan is wellicht een stap dat men dat niet meer wil doen. Maar dat is wat anders dat het niet meer zou mogen. Instelling hebben steeds meer moeite om zaken voor bewoners aan te schaffen en brengen hiervoor kosten in rekening. Maar feit blijft dat in de WLZ staat dat de instelling cliënten moet ondersteunen bij het meedoen aan het maatschappelijk verkeer en daar hoort het aanschaffen van gewenste producten; zoals kleding en verzorgingsproducten en dus ook rookwaren bij.
Henk PietersDeelnemerdag,
Ik sluit mij aan bij het voorstel om de stemming hierover op te schorten tot na de ALV van november.
Nog even over de bijscholing na de fusie. Wendie heeft het erover dat het meedoen aan het congres van Horus 6 PE punten oplevert van de door Horus vereiste 8 jaarlijkse PE punten.
Zoals reeds vaker is benoemd hoeven mentoren geen PE punten te behalen volgens de eisen van het LKB maar dienen zij aan te tonen dat zij scholing hebben gevolgd. Het PE Puntensysteem is mijnsinziens slechts een kostenopdrijvende scholingsmarkt, waarbij Horus in dit geval de accreditatie beoordeeld.Henk PietersDeelnemerIk blijf van mening dat we beter af zijn als zelfstandige beroepsvereniging. Samen met een bewindvoerdersclub waar ook bedrijven en kantoren lid van kunnen zijn betekent dat je als zelfstandig beroepsbeoefenaar niet meer meetelt want het merendeel betreft kantoren met een ander organisatiebelang dan alleen de inhoud van ons vakgebied. Je als mentoren staande houden kan alleen door je meer te onderscheiden in plaats van op te gaan in een groter geheel.
Henk PietersDeelnemerDag,
Ik heb in 2016 een zelfde ervaring gehad met de gemeente Winschoten. Daar gaf de jurist van de gemeente hetzelfde antwoord. In hun argumentatie is geen rekening gehouden met de wettelijke positie van een mentor, want zij zijn niet op de hoogte van een mentorschap en toetsen dit ook niet. Om dat de mentor over wonen, behandeling, begeleiding en verpleging gaat heb ik dit met een beschikking van de RB aangetoond, maar de inschrijving kon niet worden geschrapt dus alleen door client opnieuw in te schrijven op het vorige woonadres werd dit gecorrigeerd. De gemeente Oldamt maakte toen een aantekening voor het geval mevrouw zich opnieuw wilde inschrijven.
Succes
Henk PietersDeelnemerIk heb meerdere cliënten met meerzorg. Na de versimpeling is het CCE minder betrokken, hierdoor is de betrokkenheid van de wettelijk vertegenwoordiger ook anders. Want het CCE stond op betrokkenheid van de wettelijk vertegenwoordigers bij de toetsingsmomenten.
Dat instellingen groepsmeerzorg aanvragen is voor de instelling gemakkelijker omdat er bij die gelden ook scholingsgelden worden toegekend dus meer geld. Daarnaast is de verantwoording van de inzet op individueel niveau eenvoudiger. Het zorgkantoor zal het ook wel een vereenvoudiging vinden van het werkproces.De toekenning van de aanvraag is wel gebaseerd op een optelsom van de individuele vragen op de groep. Bij de aanvraag is dan ook aangegeven hoeveel men aanvraagt voor het individu. Die informatie moet de instelling je wel kunnen verstrekken. DUS in principe moet men ook kunnen aangeven wanneer de uren worden ingezet. Als dit erg onduidelijk blijft kun je de overweging maken de volgende keer niet akkoord te gaan met de aanvraag groepsmeerzorg maar weer een individuele aanvraag wil om bovenstaande reden.
De transparantie is inderdaad een stuk geringer voor ons als vertegenwoordiger, Wij mogen wel tekenen voor de groepsmeerzorgaanvraag maar daar houdt het veelal bij op. Ik hoorde gisteren van een verwant dat zij wel de hoogte van de meerzorg had kunnen opvragen bij het zorgkantoor. Maar die had nog geen inzage in de inzet.
Ik ben bij 1 instelling nog steeds wel erg betrokken bij de individuele meerzorg aanvraag. daar zit ik bij alle tussentijdse evaluatiemomenten.
Henk PietersDeelnemerdag
Er is al veel geschreven over het al dan niet terechte ontslag. Het lijkt mij ook een onredelijk ontslag maar de zinsnede uit je verhaal staat mijns inziens iets essentieels voor wat betreft de beslissing van de rechter.
“In mijn ontslag stond dat ik er geen gewichtige redenen waren voor ontslag, in de zorg schoot ik niet tekort, maar wel dat ik tekort schoot in de behoefte van mijn cliënt.”
Hierbij gaat het dan om verwachtingen en daarmee dus de relatie. De verwachtingen van de client zijn weliswaar hoger als de eisen waaraan wij moeten voldoen. Maar die mag hij/zij natuurlijk wel hebben. Volgens mij is dit een onderwerp van gesprek bij de start van het mentorschap en daarover zou ook iets in het mentorschapsplan moeten worden vastgelegd. Daarmee kunnen irreële verwachtingen/eisen ook kunnen worden voorkomen
Henk PietersDeelnemeroeps ik wilde iets wijzigen en toen verwijderde ik mijn bericht:
Wij regelen de uitvaart wanneer er geen familie is die die taak uitvoert. Dit omdat we het belangrijk vinden dat iemand een passende uitvaart krijgt.
Als we mentor worden vragen we de uitvaartpolis op bij de bewindvoerder en als deze er niet is vragen we de bewindvoerder een uitvaartkoopsompolis af te sluiten. Wij gaan uit van ongeveer €5000 voor een crematie. In principe geven we geen opdracht want er is sprake van een geoormerkt budget waar we binnen blijven maar soms staan ze erop dat we ondertekenen en dan doen we dat. We laten de facturen sturen naar de notaris die door de bewindvoerder wordt benaderd.
Ik heb dit eerder aan de rechtbank voorgelegd en die gaven toen aan dat een bedrag tot €15000 wordt gezien als “normale” kosten. Du deze worden altijd door de bank betaald, maar omdat we binnen het geoormerkte budget blijven is dat helemaal niet aan de orde.
De laatste uitvaart die ik heb georganiseerd was een begrafenis en ik heb een praatje gehouden. gelijkertijd heb ik de steen uitgezocht en de opdracht tot plaatsing gegeven. zodat alle kosten en facturen gelijk naar de notaris werden gestuurd.
Ik stuur dan tevens een factuur van mijn gewerkte uren inzie dan wel of dit kan worden betaald.
Henk PietersDeelnemerdag,
Wij hebben de eerste jaren van ons bureau geen BTW in rekening gebracht en dit had inderdaad te maken met de aard van de onderneming. Wij zijn wettelijk vertegenwoordigers van mensen en leveren in die zin geen diensten. Mensen kunnen niet kiezen voor onze diensten.
Maar omdat wij op een gegeven moment allemaal collega’s tegenkwamen die wel BTW vroegen hebben wij op een gegeven moment de omslag gemaakt.Voor wat betreft de bedrijfsvoering belastingtechnisch vind ik het niet zo een verschil of je de aanschaf van zaken tbv de bedrijfsvoering nu geheel aftrekt van de winst en daar dus geen belasting over betaalt of dat de klant BTW betaalt aan mij en ik het vervolgens afdraag aan de belasting en ook mijn BTW uitgaven aftrek. Voor de client is het een groter voordeel lijkt me.
-
AuteurBerichten