NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. Forums Ledenforum 2 vragen: RM en papieren dossier

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Loes geerlings
    Deelnemer

Goedeavond,

Ik wil graag 2 vragen naar voren brengen en jullie ervaringen/ kennis  horen.

Vraag 1: als je client een RM heeft, moet dan de mentor mee naar ziekenhuis bezoeken. Heb te horen gekregen dat onder deze regeling de mentor mee moet en niet de zorg waar de client verblijft.

Vraag 2: ik hoor 2 verschillende verhalen.

Moet ik nu wel of niet een papieren dossier bijhouden, naast het mentordossier en de door hen in de cloud opgeslagen kopie.

Graag hoor ik jullie adviezen/ ervaringen/ kennis.

Groet Loes Geerlings

Paul Legebeke
    Deelnemer

De wet WLZ is daar heel duidelijk over, voor bbezoek aan zh ligt de ververantwoordelijkheid geheel bij de instelling, net als bv inzet van een pedicure. Rm heeft daar geen invloed op.
    Instelling mag je wel inhuren voor iets als zh.bezoek als ze van mening zijn daar zelf geen tijd voor te hebben.

Wat betreft dossiervorming, dat van jou In wat voor vorm dan ook voldoende als de rechtbank zich daar in kan vinden.

Loes geerlings
    Deelnemer

Dank je wel Paul. Wat betreft RM, werd ik aan het twijfelen gezet door familie van een client.

Wat betreft de tweede vraag: is dit afhankelijk van welke rechtbank je verbonden bent? Is dat niet landelijk vastgelegd?

Wendie Knies
    Deelnemer

hallo Loes, ik denk dat je niet en een papieren dossier en een digitaal dossier hoeft te hebben. Als je MentorDossier gebruikt dan kan je daarin al je documenten en emails opslaan die je van belang vindt. Zij zorgen voor de benodigde back up, volgens mij is dat voldoende.

@ Paul; wat bedoel je met ‘Instelling mag je wel inhuren voor iets als ziekenhuisbezoek…’?

Groet, Wendie

Rien van Oort
    Deelnemer

<h2>Overige voorzieningen | Verblijf in een instelling (Wlz) | Zorginstituut Nederland</h2>
    <h2>De cliënt begeleiden naar een arts of therapeut bij verblijf</h2>
    De Wlz-instelling die verblijf biedt, is verantwoordelijk voor de coördinatie van de totale zorg aan de cliënt. Dat houdt in dat als een cliënt voor normale medische zorg niet meer alleen een arts of therapeut kan bezoeken, de instelling voor begeleiding zorgt. Bij normale medische zorg gaat het om zorg die voldoet aan de stand van wetenschap en praktijk. Deze formulering omvat meer dan alleen verzekerde zorg, maar omvat geen zorg waarvan de effectiviteit onvoldoende vaststaat, zoals alternatieve geneeswijzen. Begeleiding kan nodig zijn als de cliënt bijvoorbeeld niet alleen kan reizen of niet meer kan onthouden wat de behandelaar zegt. De instelling kan hierbij de hulp van mantelzorgers vragen, maar deze zijn hiertoe niet verplicht. Zijn er geen mantelzorgers beschikbaar dan zal de instelling voor de benodigde begeleiding moeten zorgen.

Dat kan ook met inzet van geïnstrueerde vrijwilligers.

Lian Billekens
    Deelnemer

We hebben toch een dossier waarin alles veilig is opgeslagen.
    kan een papieren dossier die veiligheid ook garanderen.\? Ik denk het niet.
    Ik heb al jaren dossier via Bizz XL.

Wb meegaan naar ziekenhuis wij zijn geen zorgverleners!

A. Neggers
    Geblokkeerd

Hallo Loes.
    RM heeft wel invloed op begeleiding van cliënten; mijn ervaring is dat een RM vanzelfsprekend inhoudt (voorschrift) dat de cliënt onder begeleiding van de instelling moet zijn bij alles wat buiten de deur plaatsvindt.
    Groeten, Ans

Loes geerlings
    Deelnemer

dank jullie wel allemaal.

Duidelijk geworden.

Vivian Melkebeke
    Deelnemer

Dag Paul

Ziekenhuisbezoeken valt idd onder de verantwoordelijkheid van de instelling.

Het lijkt me niet dat je ingehuurd kan worden want dan is er sprake van belangenverstrengeling.

Gr Vivian Van Melkebeke

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.