NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. › Forums › Ledenforum › Casuïstiek › opzeggen huur voor client+ postadres aanvragen
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 7 maanden geleden door Peter van Gassen.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2021 om 21:30 #3547BeheerderSleutelbeheerderAnna Hoeree: kan ik in naam van client huur opzeggen teneinde een gerechtelijke procedure te voorkomen? woningbouwvereniging is reeds erg coulant geweest, maar nu hebben ze limiet gesteld per 1/8. client is moeilijk bereikbaar, staat bij politie als “geen vaste woon- en verblijfplaats”. we gaan proberen een postadres te regelen bij de gemeente zodat ze haar uitkering kan behouden.
kan ik ook desgevallend een postadres voor haar aanvragen? wie heeft ervaring met dergelijke situatie? ik ben in gesprek met procescoördinator sociaal domein en bewindvoerder, alsook woningbouwvereniging, en politie
Chris Tolman: Hoi, M.i. liggen hier met name werkzaamheden voor de bewindvoerder.7 juni 2021 om 07:29 #3683Rien van OortDeelnemerDag Anna, zoals Chris ook al aangeeft denk ik ook dat deze taak voornamelijk bij de bewindvoerder ligt. ALS je hierin acties onderneemt, zou ik dat in ieder geval in overleg/met toestemming van de bewindvoerder doen.
7 juni 2021 om 12:30 #3969Peter van GassenDeelnemerAnna, klinkt sympathiek. Maar niet doen. Het ligt buiten jouw bevoegdheden en handelen op dat vlak kan worden gezien als zaakwaarneming. Dat betekent dat jij aansprakelijk kunt worden gesteld of wordt gesteld voor de gevolgen van jouw handelen. Dat zou zo maar kunnen zijn dat je te maken krijgt met de kosten van ontruiming enz. Dus inderdaad lekker bij de bewindvoerder laten.
Ik begrijp alleen de verwijzing naar de politie niet. Cliënt woont wel of niet in het gehuurde huis. Dat moet dan blijken uit de Basis Registratie Personen (Brp).
De juiste term voor een adres dat wordt erkend door de gemeente is briefadres. Zie onderstaande link en tekst.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb
<h2>”Verschil woonadres en briefadres</h2>
Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus. Het briefadres kan alleen in Nederland zijn.
<h2>Wie mogen briefadresgever zijn?</h2>
De briefadresgever moet ervoor zorgen dat post van de overheid u bereikt. Denk aan brieven, belastingformulieren, een stempas of een dagvaarding. De briefadresgever is óf een natuurlijk persoon; óf een instelling die door de gemeente is aangewezen.Een persoon als briefadresgever
- Iemand die is ingeschreven in de BRP op een woonadres kan briefadresgever zijn. Het briefadres is dan het woonadres van die persoon. Dit kan in elke gemeente in Nederland zijn. U moet wel schriftelijk toestemming hebben van deze persoon.
Een instelling als briefadresgever
- De briefadresgever kan ook een instelling zijn die volgens het college van burgemeester en wethouders briefadresgever mag zijn. Bijvoorbeeld een instelling voor maatschappelijke opvang. Het briefadres is dan het adres van de instelling.”
Gemeenten zijn niet dol op briefadressen en willen die vaak maar voor een bepaalde tijd aanhouden. Meestal een maand of drie, omdat ze er vanuit gaan dat je in tussentijd je zaakjes op orde moet kunnen stellen (wat natuurlijk veel te optimistisch is).
Als mentor kun je natuurlijk wel proberen cliënt de hulp te (laten) geven die cliënt nodig heeft. Het Leger des Heils werkt bijvoorbeeld met een woonbegeleidingsovereenkomst. Zij huren het huis en zolang je de overeenkomst naleeft, lees je laat begeleiden, kun je blijven wonen. Soms zijn er andere lokale initiatieven, zoals Housing first. Het idee daar achter is eerst onderdak, dan uitkering en dan hulp.
Wees er ook op bedacht dat wanneer er geen woon- of briefadres is, de zorgverzekering na een bepaalde periode wordt stopgezet. Daar ligt ook een taak voor de bewindvoerder, want een ontbrekende zorgverzekering is een financieel risico.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.