NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. › Forums › Ledenforum › Beroepsuitoefening › [ARCHIEF] Aan welke voorwaarden moet de bereikbaarheid van de mentor
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 1 maand geleden door Beheerder.
-
AuteurBerichten
-
16 december 2020 om 13:27 #524BeheerderSleutelbeheerder
Aan welke voorwaarden moet de bereikbaarheid van de mentor
Vraag: Ik heb een vraag over de bereikbaarheid van de mentor. In de kwaliteitseisen staat dat de mentor buiten kantooruren bereikbaar moet zijn. Mijn vraag is hoe deze bereikbaarheid geconcretiseerd moet worden. Kan dit bijvoorbeeld door een aantal keren per dag kijken op de telefoon of moet dit ieder moment van de dag zijn? Hoe hebben jullie dit georganiseerd? Marjan RavenAntwoord: Ik ben in principe 24/7 bereikbaar. Men kan mijn voicemail inspreken en men weet dat ik de cliënt/ hulpverlening binnen 24 uur terugbel en derden binnen 2 werkdagen. Verder ben ik via mail te bereiken. Dit betekent dat ik altijd mijn telefoon bij me heb maar niet altijd direct op kan nemen als deze over gaat. Vriendelijke groet, CdB
Antwoord: Ja dat is op zich een goede regeling. Ik zit alleen met het woord Nood. Op het moment dat er een noodsituatie is, is het dan voldoende om binnen 24 uur te reageren…bijvoorbeeld op het moment dat een LVB-cliënt is weggelopen …….Of een cliënt met een levensbedreigend iets is opgenomen in het ziekenhuis…… Bij ons op kantoor zitten we hier echt mee te worstelen. De vraag is dus: is het voldoende om op het moment dat wij benaderd worden, per telefoon en de voicemail wordt ingesproken, dat we dan binnen 24 uur reageren? Het kan dan zijn dat we de volgende dag pas terugbellen.
Antwoord: Ik ben 24 uur per telefoon bereikbaar, maar kijk per keer of ik opneem, anders luister ik mijn voicemail af. Verder ben ik ieder moment van de dag per mail bereikbaar en heb ik een verwerkingstermijn van 2 werkdagen. Dit wordt geaccepteerd door de kwaliteitseisen. Je moet dit wel omschreven hebben.
Antwoord: Ik ben (direct) bereikbaar binnen kantooruren. Daarbuiten via mail of voicemail, eventueel WhatsApp. Wanneer iets echt spoed is (dus niet kan wachten tot de volgende dag), neem ik met de hulpverlening wel direct telefonisch contact op voor overleg. In andere situaties beoordeel ik of direct contact nodig is, of kan wachten tot de volgende dag/na het weekend. Dit is door de Rechtbank geaccepteerd.
Antwoord: Goedemorgen M en overige mentoren, ik begrijp je dilemma. De rechtbank keurt deze voorwaarden goed, maar moet je telefoon op je nachtkastje liggen? Wanneer er nood is en je bent niet direct in de gelegenheid om op te nemen, hoe daarop te anticiperen in de praktijk? Ik ben ook benieuwd hoe andere dit vormgeven. NvdK
Antwoord: Ik heb altijd mijn telefoon aan op mijn nachtkastje liggen. Als ik nachts gebeld word, is er altijd een spoed situatie. Mijn ervaring is dat je soms zelf afspreekt wanneer je nachts gebeld kunt worden. De ene mentor gaat hier anders mee om dan de andere.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.