NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. Forums Ledenforum Bedrijfsvoering [ARCHIEF] Bereikbaarheid mentor/curator

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #491
    Beheerder
    Sleutelbeheerder

    Bereikbaarheid mentor/curator
    Vraag: Kreeg bij de reactie van LKB te horen dat onlangs besloten is dat mentoren en curators 24/7 bereikbaar moeten zijn voor met name zorg. Dit zodat er bij een medische of andere noodsituatie een besluit met instemming van mentor/curator genomen kan worden (denk aan wel of niet reanimeren) Het nummer hoeft nadrukkelijk niet aan de cliënt verstrekt te worden.

    Antwoord: Dag P, dat klopt. Mentoren moeten 24/7 bereikbaar zijn. Heel bijzonder, maar je kunt er niets tegenin brengen, helaas. H en ik hebben het opgelost door in de procesbeschrijving van de uitvoering aan te geven dat je telefoonnummer bekend is bij de begeleiding en zij jou ten alle tijde kunnen bereiken. En dat je bij afwezigheid vanwege vakantie en ziekte je waarnemer te bereiken is (ook 24/7).

    Antwoord: Ik heb dat vorige week ook gehoord van een collega mentor! Hij heeft een cliënt waarvoor hij soms ‘s nachts een taxi moet regelen, omdat zij dwaalt. Dat vond ik heftig klinken, maar komt dus niet uit het niets.  Dit voorjaar ben ik door de aanmeldprocedure gekomen en daarin had ik nog vermeld dat ik binnen 12 uur reageer, maar dat is dus kennelijk niet meer voldoende.  Ben wel benieuwd of en hoe anderen contact buiten gebruikelijke uren beperken. Of gebeurt het sporadisch? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

    Antwoord: Ik vind 24/7 bereikbaarheid wel in schril contrast met de vergoeding. Ik denk dat we dan toe moeten naar samenwerking met bereikbaarheidsdiensten.

    Antwoord: Ik ben telefonisch 24 uur bereikbaar en ook per mail. Na 17.00uur alleen voor spoedgevallen. Ik werk met een doelgroep (vanaf 18jaar) die vaak om 17.00uur beginnen te leven dus daarvoor ben ik vaak via app bereikbaar. Ik hanteer geen strikte regels maar bekijk het per cliënt. Meestal handel ik de vragen gelijk af. Dan slaap ik lekkerder. Nogmaals ik ben daar niet zo strikt in. Bij verslechtering, spring ik ook makkelijk in een auto om zelf ter plekke de situatie te bekijken. Dan heb ik met eigen ogen de situatie gezien en kan ik makkelijker beleid af spreken. Ik ga vaak op mijn gevoel af.

    Antwoord: Beste allen, het is altijd al zo geweest dat we 24/7 bereikbaar moeten zijn. Ik had ook alleen een nummer voor de zorg voor nood, maar vorig jaar vond het Kwaliteitsbureau dit niet voldoende. Nu hebben wij ieder een vast nummer dat na 30 sec staat doorgeschakeld naar onze mobiel. Ik heb wel de regel om bij voorkeur tussen 22 en 8 uur niet gebeld te worden.  Verder heb ik bij veel cliënten afspraken staan hoe te handelen bij? Zoals wel of niet insturen ziekenhuis, wat wel of niet behandelen, wel of niet reanimeren.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.