NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. › Forums › Ledenforum › Indicaties › [ARCHIEF] Conflict met zorgverlener (PGB)
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 1 maand geleden door Beheerder.
-
AuteurBerichten
-
17 december 2020 om 15:48 #593BeheerderSleutelbeheerder
Conflict met zorgverlener (PGB)
Vraag: Ben mentor (geen gewaarborgde hulp) van een cliënte met verstandelijke beperking. Mevrouw heeft een organisatie die via PGB zorg levert. Deze organisatie heeft een opzegtermijn van 2 maanden. Nu moet er vanuit de jeugdwet een andere hulpverlenende organisatie in. Deze nieuwe hulpverlenende organisatie wil ik er ook in hebben omdat het voor mevrouw te veel is dat er met 2 organisaties gewerkt gaat worden. Hier is cliënte het zelf niet mee eens en de organisatie die nu via PGB de zorg biedt ook niet. Officieel kunnen we pas per 31-12 stoppen met de huidige zorgaanbieder. Onofficieel kan ik deze organisatie mogelijk wel op non-actief zetten of geen zorg meer afnemen, maar ik heb hier geen ervaring mee. Kan iemand mij vertellen welke stappen ik het beste kan doorlopen? Wat ik inmiddels heb begrepen is dat ik via de SVB voor cliënt een rechtsbijstand kan aanvragen. Dit ga ik dus ook doen. Maar wat zijn nog meer passende stappen? AJAntwoord: A, Ik heb geen tips voor je, maar lees wel graag reacties van andere mentoren omdat ik als mentor in een soortgelijke situatie dreig te geraken… (PGB en verschil van mening met PGB’er hoe zorg in te zetten) Gr VVM
Antwoord: Inhoudelijk weet ik ook niet wat kan/mag. Maar ik zou contact met het zorgkantoor opnemen. Zij kunnen hierin volgens mij wel adviseren.
Antwoord: Dag A Ik weet dat PvG (eveneens NBPM lid) een keer heeft uitgezocht hoe het juridisch zit als je je niet wil houden aan de opzegtermijn voor het PGB zoals je dat hebt afgesproken. Daaruit kwam naar voren, dat je als consument/niet-professionele opdrachtgever, ten alle tijde de overeenkomst kunt opzeggen zonder je aan de opzegtermijn te houden. Als er een bewindvoerder is (die geen rechtspersoon is, dus geen BV bewindvoerderskantoor) zou die per direct kunnen opzeggen. Het mooist is uiteraard als de cliënt zelf per direct opzegt, maar ik begrijp dat die dat niet wil. Op zich is een opzegtermijn van 2 maanden in een PGB overeenkomst geen lange termijn, maar wellicht kunt je onderhandelen om het naar 1 maand terug te brengen in het belang van de cliënt? En anders toch pas in laten gaan per 1-1-2020, mooi startpunt van nieuw zorgverleningstraject;) Succes. Groet GDG (Zorgkrachtondersteuning)
Antwoord: Er bestaat een belangenvereniging voor PGB houders die heet Per Saldo. Zij ondersteunen en weten op veel vragen antwoord. Desgewenst bieden zij ook ondersteuning d.m.v. een advocaat. Je zou hun jouw dilemma voor kunnen leggen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.