NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. › Forums › Ledenforum › Bedrijfsvoering › [ARCHIEF] Mentorschap Nederland
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 1 maand geleden door Beheerder.
-
AuteurBerichten
-
16 december 2020 om 15:38 #540BeheerderSleutelbeheerder
Mentorschap Nederland
Vraag: Ik zie voortdurend, vooral via de nieuwsbrief van de gemeente (Amsterdam), een soort reclame: Mentor worden? Ik vraag me al een hele tijd af hoe het kan dat vrijwilligers mentor worden. Ws worden ze goed gecoacht en begeleid maar hoe zit het dan met de verantwoording naar het LKB? Hoeven zij niet te voldoen aan al die (strenge) eisen? Kan iemand mij dit uitleggen. Ik heb er voortdurend een raar gevoel bij. NPAntwoord: Wat ik weet is dat deze vrijwillige mentoren vallen onder de stichting Mentorschap Nederland. De bestuurders van de stichting moeten voldoen aan de kwaliteitseisen. De vrijwillige mentoren moeten wel scholing volgen. Ik heb geen goede ervaring met deze stichting. Elke vrijwilliger heeft wel een begeleider. Maar het niveau is soms dramatisch.
Antwoord: Aanvullend op hierboven… Het niveau en de begeleiding is wisselend, maar ik heb goed contact met de afdeling van onze regio. Er zijn hele goede matches, maar ze zijn hier ook eerlijk dat niet alles haalbaar is en dan schromen ze niet om een professional in te schakelen. Groot voordeel van de constructie is dat vrijwilligers meer tijd in het mentoraat stoppen, zij zijn niet gebonden aan de 17 uur. Dit kan een enorme meerwaarde zijn.
Antwoord: K, als voor mentorschap 17 uur staat en de vrijwillig mentor er veel meer uren in steekt (wat vaak als pre genoemd wordt), is het de vraag of het vrijwillig mentorschap een dubbele pet heeft en ook een soort maatjes project is. Ik vind dit niet in overeenstemming met onze professionele status en een verkeerd beeld geeft van mentorschap.
Antwoord: Mijn ervaring is dat vrijwillige mentoren soms wekelijks op bezoek gaan bij hun cliënt. Het eigenlijk een bezoekrelatie is en geen professionele relatie. Omdat het beide dezelfde naam draagt, zorgt dit voor verwarring bij cliënten en hulpverleners.
Antwoord: W, misschien niet in het belang van onze professionele status/professie, wel in het belang van de klant in dit geval. Als de zaken goed geregeld worden door de vrijwilliger en de klant krijgt regelmatig bezoek, vind ik dit niet per definitie verkeerd. Wat betreft verkeerd beeld van mentorschap, ik vind het niet gek om professioneel mentorschap te laten verschillen van vrijwillig mentorschap. Het doen/voldoen aan verwachtingsmanagement is mi een van onze core-werkzaamheden. En dit ook bespreekbaar te maken bij een kennismaking. U kiest nu voor een professioneel mentor, u zou ook kunnen kiezen voor een vrijwillig mentor. Ik vind dat voorleggen met name professioneel.
Antwoord: Wij zijn de professionele mentoren, die status is in de wet gelijkgesteld voor de vrijwillige mentoren van mentorschap Nederland. Maar deze mentoren hoeven zelf niet aan de kwaliteitseisen te voldoen. Dat is niet logisch. (En persoonlijk vind ik dat ook niet fair en niet wenselijk) Natuurlijk is het fijn als de cliënt iemand heeft die met hem of haar leuke dingen gaat doen, maar dat is niet de taak van een mentor. Daar heb je maatjes voor. Als lid van de beroepsvereniging vind ik dat dit ook uitgedragen moet worden. Uiteraard leg ik de cliënten uit wat ze van mij kunnen verwachten. Ik ga niet de keuze voorkeggen voor vrijwillig mentorschap. Temeer omdat bij de meeste aanvragen bewust door de instelling gekozen is voor een professioneel mentorschap.
Antwoord: Ik ben het met W eens. Mijns inziens mag onze beroepsvereniging hier wel de dialoog over aangaan met de rechtbank. Wij moeten de kwaliteit blijven bieden, waarom zij niet?
Antwoord: Ik wil graag reageren op de laatste vraag/opmerking van D. Inderdaad wordt er door de rechtspraak verschil gemaakt tussen prof. mentoren en MNN in de nieuwste (jan. 2018) kwaliteitseisen. MNN heeft hierin een uitzonderingspositie gekregen. De coördinatoren van de regionale stichtingen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen en niet de uitvoerende vrijwilligers. Uiteraard is ook het bestuur van de NBPM van mening dat deze redenatie vragen oproept. Wij hebben dan ook hierover een reactie gestuurd naar het LOVCK/ Expertgroep. Ook de andere brancheverenigingen hebben hierop gereageerd. Hierop is nog geen reactie ontvangen!
Antwoord: Misschien is het een idee om als stichting NBPM met het hoofd van de kantonrechters een gesprek aan te vragen hierover. Voor de rechter waar ik een aantal jaren geleden mee gesproken heb waren er vele vragen betreffende het zogenoemde vrijwillig kader bij MNN. De gehele constructie MNN is een 10 jaar geleden bedacht door NH. Ik mocht in die periode het mentoraat ontwikkelen bij de Stichting Bewind voering Zuid-Nederland. Nico en ik hebben in die periode veel contact gehad. Ik was in die tijd dan ook in de veronderstelling dat er een samenwerkingsverband zou komen. Echter N is zijns weegs gegaan en dat heeft hij goed gedaan. Zelfs nu nog weet MNN (regionale stichtingen MNN) nog steeds subsidie te krijgen voor hun organisatie. Ik vind het jammer dat het zo gelopen is. Ik ben blij met NBPM! Hier bestaat een transparante communicatie. Ik zou inderdaad willen weten aan welke kwaliteitseisen de vrijwillige mentoren bij MNN moeten voldoen, daarnaast ben ik dan ook benieuwd in hoeverre de kantonrechters zich hierover gaan uitspreken.
Antwoord: Ik merk dat bij mij in de regio (Rotterdam) dat Stichting Mentorschap wel vrijwilligers wil leveren, maar deze niet altijd heeft of het niveau van de vrijwilliger is niet zo hoog. Wanneer een vrijwilliger goed handelt en wekelijks op bezoek gaat, ben ik het met Kirsten eens en heeft de klant er belang bij. Wat ik ook tegenkom in de praktijk, is dat vrijwilligers nauwelijks langsgaan en niet met de instelling communiceren, waardoor de klant de gedupeerde is. Wat mij een beetje een naar gevoel geeft, is dat Stichting Mentorschap hetzelfde bedrag krijgt als ons, maar de vrijwilligers ¬25,- per maand geeft. Hun jaarverslag kun je nalezen, er wordt flink verdiend en de geboden kwaliteit is soms minimaal.
Antwoord: Op Kennispleingehandicaptensector kwam ik onderstaan artikel tegen: Een flinke PR en wervingscampagne MN! https://www.kennispleingehandicaptensector.nl/nieuws-radiocampagne-600-nieuwe-mentoren-werven.html?utm_source=flexmail&utm_medium=e-mail&utm_campaign=nieuwsflitsknpgs4oktober2018&utm_content=radiocampagne+wil+600+nieuwe+mentoren+werven
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.