NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. › Forums › Ledenforum › Media › [ARCHIEF] Overnemen cliënten SMN op agenda
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 1 maand geleden door Beheerder.
-
AuteurBerichten
-
15 december 2020 om 11:25 #425BeheerderSleutelbeheerder
Overnemen cliënten SMN op agenda
Antwoord: Collega’s, eerder deze maand en marge van een vergadering en deze week nog een keer en marge van een lunchbijeenkomst, sprak ik met een regionaal bestuurslid Mentorschap West-Brabant van Stichting Mentorschap Nederland (SMN). Ik heb hem toegelicht wie we zijn en wat we doen als professionele mentoren. Hij sprak zijn zorgen uit of Mentorschap West-Brabant /Mentorschap Nederland enerzijds steeds voldoende vrijwilligers zou kunnen vinden en anderzijds of de gevonden vrijwilliger steeds voldoende gekwalificeerd zou zijn om complexere casuïstiek aan te kunnen. Die vraag staat (nog) niet boven aan het prioriteitenlijstje Mentorschap West-Brabant of die van Mentorschap Nederland, maar naar zijn verwachting komt dat na de zomer op de agenda. Ik heb verder geen contacten binnen SMN. Ik moet derhalve een kanttekening plaatsen dat ik niet weet hoe breed dit binnen SMN speelt. Dit signaal zou in ieder geval aanleiding kunnen zijn om te onderzoeken of leden van de NBPM bereid zijn om structureel complexe casuïstiek als overloop vanuit SMN te accepteren als nieuwe cliënten. Op basis van de uitkomsten van een dergelijk onderzoek kan dan het gesprek daarover worden aangegaan met SMN of juist niet. Natuurlijk kan de NBPM haar leden niet dwingen cliënten te accepteren. Maar nagaan of er in principe bereidheid bestaat is natuurlijk altijd mogelijk. Nadeel is mogelijk dat de eigen cliënten portefeuille onevenwichtig wordt; meer complexe casuïstiek. Voordeel is dat er gemakkelijker iemand te vinden is om goede zorg en aandacht te besteden aan een cliënt die dat nodig heeft. We kunnen dit klein houden. Ons bestuur spreekt af met het bestuur van SMN dat leden van de NBPM zich aanmelden bij de SMN-afdeling in de eigen regio, indien zij bereid zijn cliënten over te nemen. Het betreffende lid kan dan nog steeds beslissen wel of niet de betreffende cliënt aan te nemen of niet. Ik heb bijvoorbeeld altijd eerst een kennismakingsgesprek om af te tasten of er een klik is. Pas als die wederzijdse klik er is, volgt het intakegesprek. Ik stel voor dit onderwerp op de agenda van de Algemene Leden Vergadering (ALV) van 19 mei 2017 te plaatsen. Na bespreking kunnen we het bestuur vragen naar bevind van zaken te handelen. Ik nodig u uit eventuele reacties nu al op het forum te plaatsen, zodat de diverse standpunten voor aanvang van de ALV bekend zijn. Dat vergadert (mogelijk) efficiënter.Antwoord: Eens! Ik weet dat dit ook speelt bij regio Haaglanden. Ik word wel eens geconsulteerd om mee te denken. Bereidheid tot overname van complexe dossiers zou mijns inziens bij de mogelijkheden moeten behoren.
Antwoord: Ik vind het een goed onderwerp voor de vergadering. Ik heb inmiddels twee cliënten van de stichting overgenomen, regio Overijssel -Gelderland. Mijn ervaring is echter niet zo positief; bij de ene cliënt was er een totaal gebrek aan samenwerking (zelfs absolute weigering) en bij de andere cliënt ontbrak een goed dossier en ben ik onvoldoende en incorrect ingelicht. Ik zal daarom zelf niet snel opnieuw een cliënt van deze groep overnemen. Wellicht ben ik hier te naïef in geweest als beginnend mentor, maar ik heb me oprecht verbaasd over de werkwijze en het toewijzen van complexe cliëntsituaties aan vrijwilligers.
Antwoord: Ik heb 1 keer een doorverwijzing gehad, ik kan geruststellen dat het bij SMN echt een gebrek is aan kennis wat betreft de echt complexe cliënten. In de samenwerking verloopt het dan ook stroef.
Antwoord: In het geval de SMN een vraag – zoals bovenbedoeld – heeft, kan zij op onze site zien welke professionele mentoren in de betreffende regio werkzaam zijn. Mijns inziens behoeft dit geen bestuurlijke bemoeienis.
Antwoord: Ben het eens met F, op de site is inzichtelijk wie waar als mentor werkzaam is. En het staat eenieder vrij, bij vragen vanuit het SMN wel of niet cliënten over te nemen/aan te nemen zonder dat bestuurlijk hier een besluit over genomen wordt of we dit zouden willen. Het lijkt me dat de mentor hier zelf de overweging in kan nemen en moet nemen dit te willen of niet, passend bij de caseload waar je als mentor al verantwoordelijk voor bent. Natuurlijk is het goed dan bovenstaande in gedachten te houden met wat voor problemen je bij overname voor kan komen te staan. Lijkt me uiteindelijk voor de cliënt een goede ontwikkeling dat er een professionele mentor wordt in geschakeld. Dus vooral ook de zaken waar je in dergelijke gevallen tegen aanloopt blijven benoemen zodat een ander daar zijn winst mee kan doen.
Antwoord: Ook aan mij is al ooit advies gevraagd door een vrijwillig mentor van SMN inzake hoe te handelen in een complexe situatie. Betreffende mentor gaf aan dat hij totaal geen ervaring had met betreffende doelgroep en problematiek. Best kwalijk dat dit kan. Ik heb natuurlijk advies gegeven omdat de cliënte tenslotte (waarschijnlijk) bij gebaat is. Toch geeft zoiets me een gevoel van dit klopt niet helemaal.
Antwoord: Ook ik heb de ervaring dat zorgaanbieders mij bellen omdat ze niet tevreden zijn over de kwaliteit van SMN. Of omdat de casus te complex is voor een vrijwilliger. Of gewoon omdat ze kwaliteit willen waar ze bij een professioneel mentor op mogen rekenen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.