NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. Forums Ledenforum Beroepsuitoefening [ARCHIEF] Per 01-10-2018 geen verplichting meer tot het hebben

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Beheerder
    Sleutelbeheerder

Per 01-10-2018 geen verplichting meer tot het hebben
    Vraag: M.i.v. 1 oktober 2018 vervalt voor de zorgorganisatie de plicht om een handtekening onder een zorgplan/ondersteuningsplan etc. te hebben. Ook bij tussentijdse wijzigingen in de plannen is dit niet meer nodig. In mijn optiek, gaat de kwaliteit van zorg hier mee achteruit. Het formeel maken met een handtekening is toch een extra check, voor de kwaliteit van het plan. Hebben jullie wellicht al ideeën of nagedacht hoe dit te ondervangen? Ik ben benieuwd. Vr.gr. CT

Antwoord: Ik vraag het plan van tevoren op. Daar waar het kan bespreek ik het plan voor met mijn cliënten. Eventuele aanvullingen communiceer ik gelijk door. Bij cliënten die niet in staat zijn om het zorgplan te bespreken, plan ik structureel een overleg met de evver of begeleiding om de voortgang te bewaken. Vaak ben ik aangesloten op systemen als C volg ik de ontwikkelingen op de voet.

Antwoord: C, op grond van welke informatie die jij hebt, zou de handtekening van de cliënt/ mentor onder een zorgplan kunnen vervallen?

Antwoord: Het ondertekenen van het ondersteuningsplan is geen wettelijke verplichting. Zorgkantoren eisten echter in het verleden een handtekening onder het ondersteuningsplan.  Deze situatie is gewijzigd. Zorgkantoren eisen alleen een handtekening wanneer zorg wordt geleverd via de leveringsvormen volledig pakket thuis (vpt) en modulair pakket thuis (mpt). Zorgkantoren eisen niet langer een handtekening wanneer de zorg wordt geleverd bij verblijf in de instelling.   (VGN) In de sector Verpleging en Verzorging vloeit de verplichting tot het ondertekenen van het zorgplan voort uit de tweezijdige algemene voorwaarden. Onlangs werd door ActiZ bekend gemaakt dat de bepaling over het ondertekenen van het zorgplan uit de tweezijdige algemene voorwaarden wordt verwijderd.   De gehandicaptensector heeft op dit moment (nog) geen tweezijdige algemene voorwaarden. Een eis voor het ondertekenen van het ondersteuningsplan kan daar dus niet uit voortvloeien. De VGN is momenteel in gesprek met de Consumentenbond en Leden in het kader van het ontwikkelen van tweezijdige algemene voorwaarden. Uitgangspunt is dat de verplichting van een handtekening niet wordt opgenomen in de tweezijdige algemene voorwaarden.   (VGN)

Antwoord: Nieuwsbrief LOC Zeggenschap in de Zorg: https://loc.nl/nieuwsberichten-LOC/handtekening-onder-zorgplan-niet-meer-nodig-vanaf-oktober

Antwoord: Ik betreur de wijziging; als wettelijk vertegenwoordiger van een dementerende ben ik van mening, dat het van belang blijft, dat ik een handtekening zet onder het zorgplan van de cliënt; het betreft immers het actualiseren van de inhoud van de zorgovereenkomst tussen de instelling en de cliënt/ mentor. Waar blijft de regie van de mentor over het leven van de gementoreerde, wanneer de bewuste handtekening niet meer nodig is? Ik zal in mijn werk als mentor bedoelde handtekening blijven koesteren.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.