NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. Forums Ledenforum Rechtspraak [ARCHIEF] Pgb beheer n.a.v. LOVCK 10 april jl.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #496
    Beheerder
    Sleutelbeheerder

    Pgb beheer n.a.v. LOVCK 10 april jl.
    Vraag: Het LOVCK heeft in haar wijsheid op 10 april jl. besloten dat het PGB beheer meer bij de mentor op de juiste plaats zou zijn. Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

    Antwoord: What ??? Welke zorg er nodig is kan ik begrijpen maar ook het beheer van het budget? Dat zou de wereld op zijn kop zijn.

    Antwoord: Dag G en P, Dag klopt. Als mentor was je uiteraard al betrokken bij het inkopen van de zorg. Wij ondertekenen de zorgovereenkomst niet, dat is een verantwoordelijkheid van de bewindvoerder en de PGB beheerder. In de Expertgroep is wel discussie geweest met ons en de brancheverenigingen van bewindvoerders over wie het PGB dient te beheren. Wij hebben daarin aangegeven dat het om financiële zaken gaat en wij van mening zijn dat het beheer bij de bewindvoerder dient te liggen. Een aantal brancheverenigingen van bewindvoerders was dat niet met ons eens, een aantal wel. En dan is het opstellen van de aanbevelingen van het LOVCK aan de orde en daarin wordt dan vermeld dat de mentor, vanwege inhoudelijke betrokkenheid met de zorg, het PGB ook KAN beheren. Er staat niet dat het moet. Er zijn ook aparte PGB beheerstichtingen die dat doen. Maar onze ervaring met een aantal PGB afdelingen van de Gemeentelijke Kredietbanken is dat het allemaal wel heeeeel erg traag gaat en de mentor feitelijk meer werk heeft met allerlei zaken die met het PGB te maken hebben, zoals PGB vrije keuze gesprek, jaarlijkse evaluatiegesprek, als er zaken wijzigen in het zorgaanbod, opnieuw gedoe over de zorgovereenkomst etc.etc. Dus onderhand kan ik me goed voorstellen dat een aantal mentoren inmiddels zeggen: laat mij maar doen, want ik heb het werk ervan en de betaling levert veelal ook gedoe op met de bewindvoerder.

    Antwoord: Ik krijg van de bewindvoerder de Aangifte brief loonheffingen 2018 belastingdienst doorgestuurd. Dit omdat ik PGB beheer van een cliënt. De uitbetalingen vinden plaats die de SVB-bank. Is dit dan mijn taak, of die van de bewindvoerder?

    Antwoord: Mooi voorbeeld van taakverdeling maar wel zelf als bewindvoerder de maximale verdiensten houden. Aangiftes belasting zijn een taak van de bewindvoerder en indien deze dit weigert toch eens met kanton gaan praten.

    Antwoord: Ik moet over dit jaar nog de extra verdienste krijgen. Maar los daarvan is het dan mijn taak?

    Antwoord: Nee het is jouw taak nadrukkelijk niet, een PGB is overigens ook maar een deeltje van de inkomsten.

    Antwoord: Allemaal leuk en aardig maar voor mijn Cliënt die 15 jaren bij de IBN heeft gewerkt en in jan. 2018 toch een nieuwe dagbesteding/baan moet hebben zal ik het toch moeten doen. De bewindvoerder doet het niet en blijft daarbij. Ben benieuwd.  Eind november begin ik daarmee. Moet dan apart voor naar het kantoor van de SVB. Vraag daar wel de 5 uren voor aan die er vast meer van zijn. Hoop dat we daar toch voor in de toekomst eenduidig en professioneel in kunnen zijn. Niemand zit te wachten op een PGB aanvraag.

    Antwoord: Wat jammer toch dat een aantal bewindvoerders niet op een prettige wijze samen kunnen/ willen werken met de mentor van hun cliënt. Ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaringen op allerlei gebieden bv. aanvragen machtiging extra ingezette uren, omzetting ZIN naar PGB etc. Rond PGB zaken/ aanvragen doet ieder zijn deel; ik op zorginhoudelijk gebied, de bewindvoerder op financieel gebied. We komen er telkens samen uit, en ik neem geen financiële taken op me/ teken daar ook niet voor.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.