NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. Forums Ledenforum Casuïstiek [ARCHIEF] Wat regelt een mentor na overlijden?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #579
    Beheerder
    Sleutelbeheerder

    Wat regelt een mentor na overlijden?
    Vraag: Mijn cliënt is overleden. Wat regel ik wel en niet rondom de uitvaart? Mag ik hiervoor een bedrag in rekening brengen? K

    Antwoord: Als de cliënt is overleden stopt het mentorschap en regel je vanuit de functie als mentor niets. Een financiële vergoeding ergens voor bestaat dan ook niet, want de functie bestaat niet meer.

    Antwoord: Als mentor stop je. Soms komt het voor dat de familie graag wil dat je de uitvaart regelt, meestal als de familie erg met elkaar overhoop ligt.  Vaak komt die vraag al gedurende het mentorschap.  De familie betaald daarvoor het uurtarief van de extra uren. Dat betaalt de familie zelf.   In de tien jaar dat ik mentor ben heb ik dit 4 keer gedaan. Dat doe ik dan niet vanuit mijn rol als mentor want dat stopt bij overlijden. Ik laat de familie vooraf allemaal een akkoordverklaring tekenen.  Ook na het overlijden check ik dit nog een keer.

    Antwoord: Ik probeer met leven al duidelijk op papier te krijgen wat wensen zijn en wie er wat regelt rondom het overlijden.

    Antwoord: Dat doe ik ook, ik maak gedurende het leven een draaiboek van overlijden.

    Antwoord: Een enkele keer komt het voor dat er (bij jou of de instelling waar jouw cliënt verbleef) geen erfgenamen bekend zijn. Toch moet er van alles worden geregeld. Als mentor (maar ook niet als bewindvoerder) heb je na overlijden van jouw cliënt geen juridische positie meer. Bij overlijden van jouw cliënt(e) stopt alles. Pas dus op dat je niets doet dat ertoe kan leiden dat je daarvoor de rekening gepresenteerd krijgt. De gemeente kan een rol hebben bij de begrafenis of crematie.  Zie deze link: https://vng.nl/onderwerpenindex/openbare-gezondheid/wet-op-de-lijkbezorging/vraag-en-antwoord/wat-te-doen-als-niemand-zorg-draagt-voor-de-overledene Indien er geen erfgenamen bekend zijn, kan een onbeheerde nalatenschap worden aangemeld bij het Rijks Vastgoedbedrijf voor verdere afhandeling. Zie deze link: https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/expertise-en-diensten/o/onbeheerde-nalatenschappen-aanmelden   Het vastleggen van wensen van jouw cliënt bij leven rondom zijn of haar overlijden is een stuk dienstverlening die jouw cliënt(e) een stuk rust kan en meestal ook zal geven. Blijf dat dus vooral doen, maar zoals gezegd waak ervoor dat je niet in een positie komt te verkeren waarin je voor jouw betrokkenheid en daaruit voortvloeiend handelen een rekening gepresenteerd krijgt.  Ik weet dan binnen mentorschapsland soms geldt, zoveel mensen, zoveel zinnen. Maar ik stel het toch maar voor. Is het wellicht een idee om naar aanleiding van best practices rondom overlijden van een cliënt(e) een checklist of een ander hulpmiddel te maken?

    Antwoord: Eigenlijk helemaal niets. Op het moment dat een cliënt is overleden, is jouw taak als mentor gestopt. Ik heb dit het afgelopen jaar 2x aan de hand gehad.  In de eerste situatie was een zus (op afstand). Daar was jaren geen contact mee geweest. Gelukkig heb ik van tevoren nog wel contact met de zus kunnen leggen. Hoe vervelend ook, ik heb de uitvaart op haar bordje gelegd. Als je dit als mentor zou doen, ben je hoofdelijk aansprakelijk (als opdrachtgever). Ik had met mevrouw voor haar overlijden wel haar wensen geïnventariseerd en bij DELA vastgelegd. Dit is voor de familie de leidraad geworden. Als ze met vragen kwamen, heb ik ze uiteraard wel geholpen, maar zelf geen taken meer uitgevoerd. Volgens mij kun je dan ook niets in rekening brengen (omdat jouw taak er op zit). In de tweede situatie was een betrokken zus aanwezig. Deze heb ik ondersteund, maar verder alles bij haar gelaten, om dezelfde reden als hierboven. Ik ben naar beide uitvaarten geweest, maar dit is op vrijwillige basis.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.