NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. › Forums › Ledenforum › Beroepsuitoefening › [ARCHIEF] Wie mag een klacht indienen bij de mentor
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 1 maand geleden door Beheerder.
-
AuteurBerichten
-
15 december 2020 om 17:15 #472BeheerderSleutelbeheerder
Wie mag een klacht indienen bij de mentor
Vraag: Op de ledenvergadering werd aangegeven dat iedereen een klacht kan indienen bij de mentor. Volgens mij niet iedereen. Het besluit kwaliteitseisen curatoren, beschermingsbewindvoerders en mentoren beperkt dat tot degene die gerechtigd is het mentorschap te verzoeken als bedoeld in artikel 451, eerste en tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Dus ook de leidinggevende van de instelling waar betrokkene wordt verzorgd. Zie artikel 6 van het besluit kwaliteitseisen.Antwoord: Dit blijkt toch ruimer te worden opgevat door het kwaliteitsbureau. In wezen zijn het alle betrokkenen. Kan dus ook een buurvrouw zijn.
Antwoord: 164 999999 Ik beschouw een klacht als een signaal. Ik neem iedere klacht serieus, welke persoon deze ook indient. Laatst was een moeder van een cliënt het niet eens, dat ik op uitdrukkelijk verzoek van de cliënt zelf, niet inhoudelijk wilde vertellen wat er speelde en diende een klacht in. Deze heb ik netjes beantwoord en geregistreerd.
Antwoord: Prima om elke klacht als een signaal te beschouwen. Een gratis advies, over je werk als mentor. Vreemd dat er formele regels zijn opgesteld en het kwaliteitsbureau daar een eigen- en ruimere interpretatie aan geeft.
Antwoord: Maakt dat wat uit dan? Het gaat er toch om dat de relatie met je cliënt goed verloopt, als er mensen zijn die daar klachten over hebben behandel je die. Als het goed is, handel je zelf je klachten af en komen die als het echt een geschil wordt bij de klachtencommissie van de NBPM. Het kwaliteitsbureau toetst of jij de regeling die je hebt opgesteld hanteert en ook de klachten registreert.
Antwoord: Dag allen, zoals aangegeven op de ALV van afgelopen gisteren, echt het is heus: iedereen mag klagen. Er ligt een schriftelijk bericht van het Landelijke Bureau Kwaliteitseisen CBM gericht aan de brancheverenigingen van bewindvoerders en aan ons als NBPM, waarin puntsgewijs wordt aangegeven dat er geen beperkende bepalingen in een klachtenregeling mogen zitten (b.v. alleen schriftelijk mogen indienen) en er wordt in aangegeven welke elementen tenminste in de klachtenregeling moeten worden opgenomen. Een van die elementen is dat erin vermeld docent te worden dat: Dat voor het overige iedereen een klacht mag indienen. Of de klacht vervolgens inhoudelijk behandeld dient te worden, is een tweede. Zoals ook op de ALV gezegd is dat natuurlijk raar, maar…… wel waar. Groet G
Antwoord: Artikel 450 Burgerlijk Wetboek Boek 1 vorige volgende Download PDF-versie Stuur deze wet door via email Stel een juridische vraag Boek 1. Personen- en familierecht Titel 20. Mentorschap ten behoeve van meerderjarigen Artikel 450 1. Indien een meerderjarige als gevolg van zijn geestelijke of lichamelijke toestand tijdelijk of duurzaam niet in staat is of bemoeilijkt wordt zijn belangen van niet-vermogensrechtelijke aard zelf behoorlijk waar te nemen, kan de kantonrechter te zijnen behoeve een mentorschap instellen. 2. Indien te verwachten is dat een minderjarige op het tijdstip waarop hij meerderjarig zal worden, in de in het eerste lid bedoelde toestand zal verkeren, kan het mentorschap reeds voor de meerderjarigheid worden ingesteld. 3. Het mentorschap kan eveneens worden ingesteld, indien te verwachten is dat een meerderjarige binnen afzienbare tijd in de in het eerste lid bedoelde toestand zal verkeren. 4. De rechter bij wie een verzoek tot het verlenen van een voorlopige of voorwaardelijke machtiging, een observatiemachtiging of een machtiging tot voortgezet verblijf als bedoeld in de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen, dan wel een machtiging als bedoeld in artikel 33, eerste lid, van die wet aanhangig is, is tevens bevoegd tot kennisneming van een verzoek tot instelling van een mentorschap. http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1/artikel450 Op genoemde site is het hele verhaal terug te vinden.
Antwoord: In mijn optiek betekent het dat iedereen wel een klacht mag indienen, maar de ingediende klacht als niet-ontvankelijk kan worden afgehandeld als de klager volgens het BW niet tot de kring van personen behoort die gerechtigd zijn om het mentorschap aan te vragen. Dat is dan meteen ook de motivatie voor de afhandeling van de klacht Snel klaar.
Antwoord: Zoals G eerder al vermelde hebben alle brancheverenigingen een bericht van het LKB CBM betreffende het klachtenreglement ontvangen. Je kunt dit bericht vinden onder de knop Berichten van het bestuur op deze website. In dit bericht staat bij de tweede bullit zelfs vet gedrukt, dat iedereen een klacht kan indienen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.