NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. › Forums › Ledenforum › Toegang cliëntenportaal
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 11 maanden geleden door Chris Tolman.
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2022 om 09:27 #45781Chris TolmanDeelnemer
Goedemorgen,
Zorgorganisatie Pluryn weigert mij pertinent toegang tot het cliëntenportaal, omdat mijn cliënt hiervoor geen toestemming geeft. M.i. is dit in strijd met hetgeen er in de AVG wet beschreven staat. Heeft iemand een soortgelijke ervaring met Pluryn?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Chris Tolman.
11 februari 2022 om 09:51 #45915Carla VogelsDeelnemerHallo Chris
Ik heb geen ervaring met Pluryn, maar wel met andere organisaties waarbij ik bij allemaal toegang heb tot het clientportaal.
Bijzonder om te horen dat Pluryn andere maatstaven lijkt te hanteren.
Vriendelijke groet
Carla Vogels
Kalidad
11 februari 2022 om 10:09 #46049Jacqueline van AalstGeblokkeerdMij word altijd aangeboden om mee te lezen in het zorgdossier. Ik doe dat eigenlijk zelden. Alleen bij zelfstandig wonende cliënten wel.
Ik wil niet steeds zelf moeten gaan bekijken wat er speelt. Bij belangrijke zaken word ik gebeld of gemaild. Maar al “mijn” zorgaanbieders bieden het wel aan.11 februari 2022 om 11:30 #46454Stieneke Groeneveld GevenGeblokkeerdDag Chris,
Pluryn moet jou als wettelijke vertegenwoordiger laten lezen /kijken in het zorgdossier.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt, aantal jaren terug, en heb hierover een klacht ingediend bij de Interprovinciale Klachtencommissie Zorg. Ik ben op alle fronten in het gelijk gesteld.
Als WV moet de zorgaanbieder je toegang geven tot het cliënten dossier.
Anders kunnen wij onze taak niet uitvoeren.
Succes, Stieneke
11 februari 2022 om 13:27 #46723Lian BillekensDeelnemerHallo Chris,
Ik heb dit nog bij geen andere instelling meegemaakt.
Ik wil even toelichten dat ook ik, evenals Jacqueline van Aalst ,alleen nog in zorgdossier lees bij zelfstandige wonende cliënten.
12 februari 2022 om 12:11 #46860An van den BergDeelnemerDag,
Het staat heel duidelijke in de wetgeving dat als een client een wettelijk vertegenwoordiger heeft er inzage gegeven dient te worden.
Mvgrt An
13 februari 2022 om 12:07 #46995Chris TolmanDeelnemerBedankt voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag.
14 februari 2022 om 09:11 #47132Marianne KosterDeelnemerGoedemorgen,
Ik heb het een keer bij een zorginstelling gehad maar heb hen erop gewezen dat ik de wettelijk vertegenwoordiger ben. Ze hebben mij toen toegang gegeven tot het digitale zorgdossier.
Helaas merk ik wel dat huisartsen de medische gegevens niet willen delen.Met vriendelijke groet,
Marianne Koster
14 februari 2022 om 09:30 #47266BeheerderSleutelbeheerderdag Chris,
mbt digitale inzage cliëntsysteem heb je recht op inzage. ik heb nu niet de tijd om op te zoeken waar dat staat, maar zou je zelf ook op kunnen zoeken.
Als onderbouwing voor inzage van de huisartsengegevens dit wat de KNMG erover schrijft.
<p style=”font-weight: 400;”><b>Informatieverstrekking aan de vertegenwoordiger</b></p>
<p style=”font-weight: 400;”>Om de taak als vertegenwoordiger goed te kunnen uitvoeren, heeft de vertegenwoordiger recht op inzage in, en een afschrift van het medisch dossier van de patiënt. Dit recht beperkt zich tot de informatie die de vertegenwoordiger nodig heeft voor een goede vervulling van zijn taak.</p>
<p style=”font-weight: 400;”>De arts kan ervan afzien informatie aan de vertegenwoordiger te verstrekken, als dit in strijd is met goed hulpverlenerschap. Hiervan is alleen sprake in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld als de patiënt uitdrukkelijk bezwaar heeft gemaakt tegen het verstrekken van bepaalde informatie aan de vertegenwoordiger en als de arts meent dat hij die wens kan en moet respecteren.</p>14 februari 2022 om 10:52 #47401Yvonne RijnsdorpDeelnemerBeste allen,
ik lees waar ik kan maandelijks mee in de rapportages. Er zijn wel situaties waar de cliënt inderdaad wel wilsbekwaam is op dat gebied en je dan geen toegang krijgt. Dit blijft een lastig punt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.