NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. Forums Ledenforum Bedrijfsvoering Waarneming; hoe heb jij het geregeld? (kortdurend en langdurend)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #77639
    Nicole van Duijn
    Deelnemer

    Dag collega’s,

    In dit forum-item zou ik graag een gesprek op gang willen brengen over waarneming. Waarneming is verplicht om te kunnen starten en daarom goed om op orde te hebben, maar meer dan dat is het voor jezelf als mentor van groot belang een Plan B te hebben wanneer je tijdelijk je werkzaamheden niet kunt uitvoeren, je afstand moet doen van je werk of wanneer je langdurig niet kunt werken.

    – Hoe heb je op dit moment je waarneming geregeld en hoe werkt dit voor jou?

    – Wie werkt er met meerdere waarnemers en hoe wat zijn hier de voordelen van?

    – Wie werkt er in een collectief en kun je hier iets meer over vertellen..

    – Heb je tips voor waarneming?

    Tijdens de bestuursvergadering hebben we dit onderwerp besproken, mede doordat we weten dat een aantal leden het beter geregeld zou willen hebben en mede doordat ook de Rechtbank ook wenst dat mentoren dit goed geregeld hebben, zeker wanneer iemand langdurig ziek wordt of komt te overlijden.

    Ben benieuwd naar jullie reacties!

    Groet,
    Nicole

    #77795
    Francien Jacobs
    Deelnemer

    een vraag die mij ook bezig houd.

    In de nabije toekomst gaan er mogelijk ook collega’s stoppen met mentorschap, hoe gaat het met cliënten die hen dan nog onder de hoede hebben?

    Groet

     

    #77796
    Nicole van Duijn
    Deelnemer

    Voor de helderheid nog een kleine toevoeging:

    Vanuit het bestuur is er natuurlijk al eerder reactie gevraagd vanuit de Mentorcafés, deze reacties zijn bekend bij het bestuur. Dit forum-item is enkel bedoeld om het gesprek onderling hierover te openen en elkaar tips te geven, dus geen nieuwe inventarisatie. 

    #77797
    Nicole van Duijn
    Deelnemer

    Hoi Francien,

    De collega’s die vooraf al weten te gaan stoppen, zullen de dossiers langzaamaan moeten gaan overdragen naar andere mentoren. Als het bijvoorbeeld om pensioen gaat, neem ik aan dat mensen hier vroegtijdig mee beginnen.

    Als iemand ziek wordt en moet stoppen om die reden, kan ik me voorstellen dat het aan de waarnemer is om hierin te ondersteunen danwel over te nemen en in overleg met Rechtbank te kijken hoe dit overgenomen kan worden en door wie.

    #77801
    Annet Hoexum
    Deelnemer

    Ik heb niet de indruk dat de rechtbank hier ideeën/ eisen voor heeft, anders dan de bureaucratische eis dat je 1 naam van een waarnemer moet invullen bij de handhaving. Toen ik langer ziek was heb ik Rechtbank Noord-Nederland gevraagd hoe ik dit naar hun goeddunken zou moeten invullen, ze gaven aan het niet te weten en verwezen me door naar het LKB. Maar ook die hadden geen idee. Zolang je waarnemingsovereenkomsten hebt ondertekend met je waarnemer zodat je beide gedekt bent en zolang je in de jaarevaluaties kunt toelichten hoe vaak je contact met de cliënt hebt gehad of aangeeft waarom minder vaak, is mijn indruk dat de rechtbank het wel prima vindt. (Wat dus los staat van het feit dat ik het zelf uiteraard wel goed geregeld wil hebben voor mijn cliënten.)

    #77804
    Denise Simonse
    Geblokkeerd

    Ik ben een keer uitgevallen en toen heeft mijn waarnemer samen met de rechtbank mijn dossiers verdeeld over andere mentoren.

    Ik heb twee waarnemers, omdat ik ook een grote caseload heb. Ik vind het prettig om een dubbele back-up te hebben in het geval dat.

    De praktijk laat zien dat we bij vakanties e.d toch alles gewoon zelf oplossen, dus dat waarnemen eigelijk alleen in het uiterste geval wordt ingezet.  Maar dat is per waarneming verschillend.

    Tips voor waarneming, informeer, ga in gesprek met potentiële waarnemer(s). Kijk wie bij je cliënten past. Maak het niet te zwaar, waarneming is belangrijk maar ook een noodzakelijk kwaad.

    Voor een ieder die stopt, je bent zelf verantwoordelijk voor de onderverdeling van je caseload. Echter de cliënt heeft daar ook een stem in. Sommige cliënten maken bezwaar en dat wordt er een zitting geplant of op papier besloten.Ik heb ooit eens 5 cliënten overgenomen van een fraudeleuze  mentor, van de 5 bleken er 4 geen mentorschap meer nodig te hebben. De rechtbank heeft deze dus ook gestopt.

    #77805
    Wendie Knies
    Deelnemer

    Ik ben met drie collega’s een collectief begonnen (www.mentorencollectiefachterhoek.nl) en dat werkt voor mij echt heel goed. We hebben een gezamenlijke waarnemingsovereenkomst, in de  praktijk betekent dit dat we doorgaans binnen 5 minuten een schema klaar hebben voor het vervangen van elkaar tijdens de zomervakantie. Is iemand ziek, wil op korte termijn een vrije dag of is er wat anders waardoor waarneming nodig is, is dat met een appberichtje geregeld. Dat dit alles zo snel geregeld kan worden, heeft uiteraard vooral te maken met het feit dat de samenstelling van dit collectief met zorg en aandacht is gebeurd; we hebben dezelfde benaderingswijze naar clienten en instellingen, we vertrouwen erop dat de waarnemer handelt in de lijn van de eigen mentor en hebben door onze korte lijntjes vaak goed in beeld welke trajecten er zijn uitgezet voor de  clienten. Daarnaast is er natuurlijk de mentaliteit om adhoc te kunnen en willen waarnemen.

    Voor noodgevallen, bijvoorbeeld bij het acuut en of onverwachts uitvallen van een van ons, hebben we inlogcodes van dossiers, computers en telefoons. Mocht iemand voor langere tijd wegvallen en niet in staat zijn tot een overdracht dan kan er door de anderen wel gehandeld worden.

    Een voordeel van een collectief is dat we uiteraard de waarnemingen goed geregeld hebben, zowel voor korte tijd als voor langere tijd mocht dat nodig zijn. Daarnaast zijn we goed te vinden door een gezamenlijke website, hebben we driemaandelijks intervisie, casustiek en overleg. Tussentijdse casustiek gaat per telefoon, email naar de groep of in de app. Ook hier geldt dat er binnen korte tijd reacties volgen en je als mentor weer verder kunt. Wat ik terug hoor van instellingen is dat ze het prettig vinden dat de waarneming zo goed is geregeld. Bij aanmeldingen via de site wordt gekeken bij wie deze client het beste past, bij aanmelding bij een van ons wordt gekeken of een ander mogelijkheden heeft mocht de gebelde mentor vol zitten. Instellingen vinden het fijn dat dit voor hen wordt opgepakt.

    Voor ik het collectief ben begonnen, had ik meerdere waarnemers. Dat is handig als je een grote caseload hebt of ongeveer aan dezelfde vakanties zit gebonden als jouw waarnemer. Nadeel kan zijn dat je veel, of langere periodes aan het waarnemen bent omdat beide waarnemers achter elkaar op vakantie gaan. Zijn ze beiden tegelijkertijd afwezig, kan je erg druk zijn omdat de eigen caseload natuurlijk ook gewoon doorloopt.

    Mijn advies bij het zoeken naar waarneming zou zijn om te kijken naar een mentor die een gelijke werkwijze heeft, en bij voorkeur ook kennis van jouw doelgroep.  Ik begrijp echter dat dit vooral als beginnende mentor echt lastig is. Ik word met regelmaat gebeld of ik waarnemer wil zijn voor een startende mentor, zij beschikken nog niet over een netwerk om iemand uit te kunnen vragen maar moeten voor de rechtbank wel een waarnemer (iig op papier) hebben. Misschien heeft iemand hier nog tips voor?

     

     

     

     

     

     

    #77806
    Wendie Knies
    Deelnemer

    Denise, ik denk dat het inderdaad afhangt van de afspraken die tussen waarnemers gemaakt zijn hoe de waarneming wordt ingevuld. Ik herken niet dat ik tijdens mijn vakantie eigenlijk nog alles aan het oplossen ben, en alleen in uiterste gevallen de waarneming wordt ingezet. Ik merk dat ik juist alleen in uiterste nood gebeld word over een situatie, en vaak is dat dan omdat dit vooraf zo afgesproken is.

    Wat ik vergeten ben in mijn reactie maar wel belangrijk is, is om vooraf met elkaar te overleggen wat te doen bij waarnemen in het geval van langdurige afwezigheid. Hoe regel je dat financieel met elkaar?

     

    #78300

    Ik ben twee jaar terug voor langere tijd gedeeltelijk uitgevallen. Met mijn waarnemers heb ik geregeld dat zij een aantal cliënten zouden overnemen, inclusief de betalingen die daarbij horen. Alles bleef gewoon op mijn naam staan, maar zij deden het inhoudelijke werk en ik maakte de vergoedingen mentorschap eind van de maand aan hun over.

    Dat werkte perfect, en gaf geen gedoe met de rechtbank etc.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Het onderwerp ‘Waarneming; hoe heb jij het geregeld? (kortdurend en langdurend)’ is gesloten voor nieuwe reacties.