NBPM is gefuseerd met Aegis per 1-1-25. › Forums › Ledenforum › Casuïstiek › Wettelijk vertegenwoordiger
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 7 maanden geleden door Peter van Gassen.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2021 om 21:02 #3429Robert VerputtenDeelnemerEsveld11: Een cliënt van mij is oor de politie opgehaald omdat hij een taakstraf niet kon wilde uitvoeren ; hij is een lvg er met autisme . Hij is opgehaald door een team van de politie 6 man sterk en vervoerd naar Barneveld en vandaar ?? ik belde en heb gemeld dat ik wilde eten waar hij naar toe ging ook omdat ik zijn wettelijk vertegenwoordiger ben, het boeide de politie niet want cliënt i s volwassen.? dus ik kreeg geen poot aan de grond . heeft iemand hier ervaring mee ? gr robert6 juni 2021 om 21:19 #3550Chris TolmanDeelnemer
Dag Robert. Mijn ervaring is, dat het zeer veel tijd neemt om via de politie aan informatie te komen. Als je überhaupt al info krijgt. Iemand die zijn taalstraf niet nakomt, wordt op een gegeven moment van “de straat” geplukt en in detentie geplaatst. Daar kan je als mentor weinig aan veranderen en is ook niet anders voor mensen met een mentor. Politie weet niet, wie een wettelijk vertegenwoordiger heeft en legt ook geen contact met mentor. De weg is inderdaad zoals Wendy schrijft, proberen in contact te komen met de betrokken reclassering medewerker. Groet, Chris Tolman.
7 juni 2021 om 07:27 #3682Rien van OortDeelnemer“Helaas” heb ik diverse ervaringen met de politie. Maar mijn ervaring is dat ze WEL meewerken en meedenken. Als je met het algemene nummer belt kom je in een regionaal callcenter. Daar zijn ze vaak terughoudend. Ik vraag dan naar het betreffende team of betreffende agent. Als ik dan mijn rol uitleg, krijg ik over het algemeen wel de informatie. Ook lukt het me soms om invloed te hebben op het vervolgtraject. Maar ik vrees dat je hier ook wel wat afhankelijk bent, wie je aan de lijn krijgt.
7 juni 2021 om 12:42 #3970Peter van GassenDeelnemerBeste allemaal,
de enige die wat voor betrokkene kan betekenen, is zijn advocaat. Die heeft uit hoofde van zijn functie rechtstreeks toegang tot zijn cliënt. En die kan soms nog na-onderhandelen. Maar voordat je dat allemaal spits hebt, is een en ander vaak al weer voorbij. Maar niet geschoten is altijd mis. In voorkomend geval schrijf ik een brief aan de advocaat, waar ik zoveel mogelijk (positieve) achtergrondinformatie in zet als mogelijk is (niet jokken, want dat komt uit!). Hier kan de advocaat dan mee aan de slag.
Let op. Bij detentie wordt de zorgverzekering stop gezet, want betrokkene wordt inwoner van de PI waar hij verblijft. Na einde detentie kan de bewindvoerder (of jij) met de detentieverklaring die de cliënt mee krijgt, de zorgverzekering weer opstarten. Voorop gesteld dat de cliënt een woon- of briefadres heeft. Heeft de cliënt de verklaring zoek gemaakt, kan die bij de PI worden opgevraagd.
Overigens is er in de praktijk het nodige mis gegaan, voordat deze stap wordt gemaakt. Vraag is dan ook of de begeleiding van jouw cliënt signalen op dat vlak niet heeft opgepakt, vooropgesteld dat die er was.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.