verslag Bestuursvergadering NBPM d.d. 2 juli 2021
Tijdstip 9.00 – 11.30
Locatie: online
Aanwezig: Andrea Jonker (voorzitter), Minoek Verdenius (profilering), Tineke van Zanten (penningmeester), Jessica van Kuyen (modernisering), Rick Verelzen (belangenbehartiging); Esther Nusz (notulen). Locatie: online
- Opening
- Vaststelling agenda
- Agenda vastgesteld
- Mededelingen
- geen
- Ingekomen stukken
- Uitspraken klachtencommissie (3x bijlage)
- Het bestuur wil Gonnie Hendrikx en Peter van Gassen vragen of ze een blogje over de uitspraken op de site willen maken (bijv helaas, die en die mogen geen klachten indienen, vanwege artikel … lid … )
- Uitspraken klachtencommissie (3x bijlage)
- Vaststelling agenda
- Vaststellen verslag- en actielijst d.d. 16 april 2021
- Naar aanleiding van punt 6a: De penningmeester wil strenger zijn met het sturen van herinneringen, veel leden betalen pas laat. Een mogelijke oplossing is de toegang tot de site ontzeggen en uitsluiten van de e-mail berichten vanuit het bestuur. De penningmeester moet de wanbetalers dan wel melden aan Jessica en Esther om beide uitsluitingen te realiseren. Dit is geen verkapte mogelijkheid om het lidmaatschap voordelig op te zeggen want de betalingsverplichting blijft gewoon bestaan.
- Terugkoppeling overleggen
- geen
- Scholing en deskundigheid
- Andrea, Jessica en Minoek hebben 25 juni overleg gehad met Wendy Frehé. Wendy gaat mensen vragen voor live alv of webinar over de onderwerpen schizofrenie en / of borderline, Andrea gaat Ruud nog benaderen voor scholing omtrent Alzheimer.
- De webinar met Tineke was een succes. De groepen zijn klein gehouden wat goed was voor het stellen van vragen. Deze manier is ook geschikt voor onderwerpen die uit de wet zorg en dwang, aansprakelijkheid mentor conflicthantering, omgaan met bewind etc. De ledenwebsite kan worden gebruikt voor onderlinge kennisoverdracht, bijvoorbeeld dat iemand meldt dat hij/zij open staat voor het beantwoorden van vragen over een bepaald onderwerp waar hij/zij verstand van of ervaring mee heeft.
Om hierover de meningen van de leden te krijgen gaat Minoek op het forum het onderwerp starten.
– Er zijn relatief weinig cursussen van Skillstown gebruikt. Nogmaals onder de aandacht brengen?
- Rechtbank educatie
- De verwachtingen die mentoren en rechters van elkaar hebben zijn misschien niet reëel. Een rechter weet niet hoe een mentor werkt, een mentor weet niet hoe rechters werken. Praktijkvoorbeeld: inkomsten van een mentor moeten worden gemiddeld over alle uren. Resultaat is dat je je cliënten gaat kiezen of uitsluiten. Wat verwacht het LKB van de invulling van het mentorschap? Dit is een goed onderwerp voor het middagprogramma van de ALV. Uitnodigen van LKB en rechter. Minoek probeert voor 26 november Zon en Schild te reserveren voor ALV. In overleg met Wendy of de psychiater of het LKB in november of in mei 22 ingepland kunnen worden.
- Financiële stand van zaken
- Prima, nog wel 5 mensen die niet betaald hebben.
- Wanneer het AlV toch weer digitaal gaat, dan kan Monica weer worden ingeschakeld. Andrea reserveert haar vast.
- Bespreekpunten
- Inventarisatie digitaal bezoeken mentorcafés
- Alle vragen en opmerkingen die gedaan zijn tijdens de mentorcafés waar het bestuur bij aanwezig is geweest, zijn genoteerd. Rick zal een verslagje maken en die doorsturen naar de coördinatoren zodat elk mentorcafé weet wat ermee gedaan is / wordt. De vragen van nieuwe leden worden teruggekoppeld naar Annemarie en Anita, (Minoek en Andrea) ter voorbereiding van de nieuwe bijeenkomsten.
- Verschil clientondersteuner en mentorschap (Cliëntondersteuning (CO) | Onderwerp | Informatie langdurige zorg )
Jessica werkt momenteel met een clientondersteuner en vind dit prettig. Wel blijken clientondersteuners regionaal te verschillen. Minoek gaat informeren wat de doelstellingen en taken zijn en of er clientondersteuners bereid zijn om mee te werken aan een webinar.
- Inventarisatie digitaal bezoeken mentorcafés
- Evaluatie ALV
Alle bestuursleden vonden het leuk en zijn tevreden over het verloop. Verschillende leden hebben laten weten dat ze het goed, prettig, inhoudelijk en voor herhaling vatbaar vonden. Wel gaven ze de suggestie om het wat korter te houden en minder pauzes in te lassen. De reactiemomenten werden wel gewaardeerd. Men wil het in principe wel vaker digitaal bijwonen. Wanneer alles weer fysiek zou mogen, de vraag stellen aan de leden of ze fysiek willen, waarbij ook de kosten worden meegewogen.
9) ICT update van Jessica
- De prepaid support uren van Karin (5 uren) zijn op. Ze blijft wel het onderhoud doen van de websites, maar als we nieuwe vragen hebben, moeten we dus bedenken of we weer uren in willen kopen (5 stuks á 375 ex BTW). Voor nu denk ik dat we voorlopig voldoende hebben.
- Met Esther overlegd; het ledenbeheer blijft op de foldersite, leden loggen dus in op de ledensite voor discussie. Dit moeten we nader stroomlijnen.
- Nicole van Duijn helpt bij aanmeldingen die inlogproblemen e.d. hebben
- Google vindbaarheid is volgend project
- Rondvraag
Minoek: De bestuursvergadering is op 17 september, fysiek. Minoek reserveert ruimte. De kostenmoeten wel in de gaten worden gehouden, nu locaties ineens veel duruder worden. Het verlagen van de contributie vanwege de digitale bijeenkomsten is op dit moment nog niet aan de orden, wel kan overwogen worden om aan het einde van het jaar wat geld aan de leden terug te storten. - Sluiting om 11.30 uur
Gonnie en Peter vragen een blogje te maken | Andrea | |
Het bestuur wil meedenken over wetgeving met betrekking tot de uitvoering van het vak mentor als vitaal beroep
Caroline berichten |
Andrea | |
Contact met Ruud over workshops al dan niet online, over Alzheimer. | Andrea | |
Forum discussie beginnen over het inzetten van deskundigheden van leden | Minoek | |
Zon en schild reserveren voor 26 november | Minoek | |
Monica reserveren voor digitale ALV | Andrea | |
Notitie over de vragen vanuit mentorcafé’s maken en naar coördinatoren sturen | Rick | |
Vragen nieuwe leden inzamelen en aan Anita en Annemarie sturen | Minoek en Andrea | |
De map van Stieneke terugvragen aan Annemarie | Andrea | |
Taken en doelen van Clientondersteuning informeren eventueel voor webinar vragen | Minoek | |
Leden vragen of een mogelijke fysieke ALV toch digitaal kan worden gehoudeen | Tzt | |
Bestuursvergadering 17 september locatie reserveren | Minoek |