Update: Bedankt voor de vele reacties!
Beste collega’s,
Het LKB vraagt ons op korte termijn naar de samenwerking en vooral naar input voor verbetering in de communicatie en op het gebied van ICT. Daar hebben wij een mening over!
We willen graag vanuit eenieder vragen om mee te denken over de onderwerpen die tijdens het interview aan de orde komen, zodat we effectief en constructief kunnen antwoorden. Graag echt op korte termijn, aangezien het interview begin volgende week wordt gehouden.
Graag horen we uw input over de volgende onderwerpen:
- Het proces van toelating
- Het proces van handhaving
- Communicatie met LKB (en Rechtbank)
- Wat is volgens u bepalend voor de kwaliteit van een mentor?
U kunt uw antwoorden, die we graag binnen enkele dagen (vóór de 21e oktober) ontvangen, op de volgende wijzen aanleveren:
- Samenwerken in een Word-document (tip van Sipko den Boer)
- Een antwoord op dit bericht
- Een mail naar voorzitter@nbpm.nl
- Een snelle vragenlijst (enquête)
Verdere toelichting
Binnen de Rechtspraak voeren we op dit moment een onderzoek uit naar de manier waarop het Landelijk Kwaliteitsbureau CBM (LKB) en CBM-uitvoerders informatie met elkaar uitwisselen en de wijze waarop het LKB die informatie verwerkt en de benodigde kwaliteitscontroles uitvoert. We kijken daarbij naar welke mogelijkheden, wensen en ideeën er binnen en buiten de Rechtspraak leven voor verbetering van deze zaken. We zouden in dit onderzoek ook graag de brancheorganisaties actief op het terrein van curatele, beschermingsbewind en mentorschap willen betrekken in de vorm van het afnemen van interviews en deelname aan een tweetal workshops.
We willen graag vanuit eenieder vragen om mee te denken over de onderwerpen die tijdens het interview aan de orde komen, zodat we effectief en constructief kunnen antwoorden. Graag echt op korte termijn, aangezien het interview begin volgende week wordt gehouden.
Onderwerpen tijdens het interview:
- Vanuit het perspectief van de ondernemingen die CBM-maatregelen (willen) uitvoeren
- De stappen die worden doorlopen om toegelaten te worden
- De stappen die worden doorlopen om toegelaten te blijven
- De contactmomenten met het LKB
- De beleving van het contact, denk aan
- Verloop van de afhandeling van de diverse verzoeken
- Termijnen
- Rappels
- Informatieverstrekking gedurende afhandeling verzoek
- Response- en doorlooptijden
- Bereikbaarheid
- Klantvriendelijkheid
- Consistentie
- De informatie-uitwisseling, denk aan
- Soort info
- Kanalen waarlangs info wordt uitgewisseld
- Toegepaste gegevensdragers/media (documenten, berichten)
- Administratieve last
- De frequentie waarmee de info moet worden aangeleverd
- De beschikbare hulpmiddelen
- De beleving van het contact, denk aan
- De contactmomenten met de rechtbank tijdens het toelatingsproces en daarna
- Gedachten over wat vanuit de branche gezien wordt als bepalend voor de kwaliteit van een uitvoerder, ook in relatie tot de eisen uit het besluit kwaliteitseisen en wie iets over die kwaliteit kan zeggen
Met de uitkomsten worden er 2 bijeenkomsten gehouden (21 oktober en 17 november) In de 1ste bijeenkomst zal de analyse van alle gegeven informatie gedeeld worden en ideeën voor verbetering worden gelanceerd. In de 2e bijeenkomst zal de routekaart voor verbetering van processen en informatie-uitwisseling/-verwerking aan bod komen.