Verslag BV maart 2021

Verslag Bestuursvergadering 12 maart 2021 09.00 – 12.15  uur

Aanwezig: Andrea Jonker (voorzitter), Minoek Verdenius (profilering), Jessica van Kuyen (modernisering), Tineke van Zanten (penningmeester), Rick Verelzen (belangenbehartiging); Esther Nusz (notulen). Locatie: online

  • Opening
    1. Vaststelling agenda
    2. Mededelingen
    3. Ingekomen stukken
      1. Brief en uitspraak klachtencommissie
        ter kennisgeving aangenomen
  • Vaststellen verslag- en actielijst d.d. 29 januari 21
    Enkele wijzigingen doorgevoerd.
  • Terugkoppeling overleggen
    1. Ministerie van VWS, 4 maart
      bespreking knelpunten vertegenwoordiging PGB.
      In deze situatie is er samenwerking tussen het ministerie van Justitie en Veiligheid, en VWS. Aanleiding hiervoor was dat zorgkantoren ontevreden waren over de gewaarborgde hulp. De aanwezige genodigden werden in sub groepjes verdeeld om te bespreken waar de knelpunten liggen en wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn. Deze resultaten worden besproken en meegenomen door het ministerie. Duidelijk kwam naar voren dat in de branche verenigingen men wettelijke vertegenwoordiging voldoende vindt en in dat geval is gewaarborgde hulp overbodig. Andrea verwacht dat hier binnen 2 jaar een vervolg aan wordt gegeven door de ministeries. Andrea wil zich graag met een ander lid verdiepen in deze materie. Actie: vraag bij de leden uitzetten wie verstand heeft van pgb, en wil samen met Andrea hierin verdiepen. Andrea schrijft hier een stukje over.
    2. Horus
      De bespreking met Horus was vooral een kennismaking. Horus heeft op dit moment rond 500 mentoraten. Op het gebied van scholing vraagt Horus samenwerking met de NBPM, Rick vindt dit interessant om open voor te staan.
    3. Mentorcafé’s
      Naar aanleiding van de virtuele bezoeken van de bestuursleden aan de mentorcafés zijn een aantal conclusies getrokken:
      1. Er bestaat duidelijk behoefte aan meer onderling contact; met wil graag meer horen vanuit het bestuur;
      2. Nu de lockdown langer duurt dan eerst aangenomen, wil men het ALV toch online bijwonen
  • Persoonlijk contact wordt gewaardeerd. Vanaf nu stuurt Esther nieuwe leden door aan 1 persoon van het bestuur om dit nieuwe lid even te bellen en welkom te heten. Minoek en Rick gaan samen de verslagen van de bezoeken aan de mentorcafés uitwerken in hoofdlijnen en praktische punten.
  1. Digitale zaken
    Skillstown,
    Jessica heeft contact gehad met Skillstown, over hun digitale dienstverlening met cursussen en online vergadermogelijkheden. Josse van Horn sluit aan in de vergadering en legt het principe van Skillstown uit.
    Skillstown is digitaal platform om professionals scholing te geven. De leden krijgen een inlogcode, een bedrijf kan eigen stukje provider krijgen waar je zelf  scholingsmateriaal aan toevoegt. Ook is er bestaand aanbod beschikbaar waar ingelogde leden uit kunnen kiezen.
    Ook digitale ALV’s zijn hier te organiseren. Het bestuur kan zitting nemen in een studio in Nijkerk (?), en medewerkers van Skillstown verzorgen de digitale omgeving en moderaten de berichten van de deelnemers.
    Jessica is bereid zich hierin te verdiepen, maar met steun van een ervaren iemand. Wanneer tot aanschaf van een abonnement wordt overgegaan heb je min of meer de verplichting hierbij te blijven gezien de inverstering, echter het is wel professioneel. Josse van Horn gaat volgende week met Jessica in gesprek en stuurt een offerte voor een proefperiode van zes maanden.
    Een andere scholingsmogelijkheid is Praktikos. Hier kan je eventueel toegangskaartjes kopen voor online seminar, of tegoeden die door de leden naar keuze te besteden zijn aan scholing.
    Verbinding tussen leden onderling is belangrijk aspect van ALV, wanneer het niet-lijfelijk kunnen ontmoeten nog lang gaat duren moet hier aandacht aan worden besteed hoe dit online zou kunnen. Daarnaast moet worden opgepast dat er geen dure en langdurige online contracten worden afgesloten terwijl de mogelijkheid bestaat dat de samenleving na de zomer weer open gaat.SoHosted
    Jessica heeft een offerte voor onderhoud en hosting van de website ontvangen. In verband met onderhoud en professionalisering zou een uitgebreid onderhoudscontract en goede zoekfunctie om hoog in de resultaten van google te komen, wenselijk zijn. Het bestuur heeft gekozen voor de meest uitgebreide hostingsoptie, deze past binnen de begroting. Karin, de medewerker van SoHosted, wil graag een opstartsessie met de bestuursleden, zodat zij een goed inzicht krijgt in de wensen van het bestuur. Jessica nodigt haar uit voor de volgende bestuursvergadering. Tineke zegt het contract met Nilmedia voor november op.
  • Scholing en deskundigheid
    Andrea heeft contact gehad met Wendy Frehé, maar er is nog geen reactie gekomen. Voor nu afwachten wat de resultaten vanuit Skillstown en Praktikos zijn. Inhoudelijk kiezen is ook lastig.
    Is het wellicht gewenst om een webinar aan te bieden? Er zijn vragen vanuit mentorcafés: Wat vinden wij goed mentorschap en wat vind een rechter? Wet zorg en dwang… Wie kan dit dan verzorgen…
    Nu als uitgangspunt hanteren dat de mei ALV digitaal wordt verzorgd, de scholing van ongeveer 4 lessen, de les die Tineke heeft gemaakt en eventueel van andere leden, plus serieuze linkjes naar Freelearning en Zorg voor Beter.. Wanneer Skillstown de offerte heeft gestuurd een definitief besluit over de ALV van mei maken.
  • Financiële stand van zaken
    Contributie is snel betaald. Herinneringen moeten er nog uit…
  • Bespreekpunten
    1. Enquête van Minoek en Rick
      De enquête die Minoek en Rick hebben gemaakt ziet er heel erg goed uit. De bestuursleden hebben deze ingevuld, de vragen zijn allen even doorgenomen en op- en aanmerkingen worden meegenomen naar de definitieve versie.
      Er gaat een brief ter introductie aan de leden, aantal leden vragen om deze in te vullen en feedback geven, en vervolgens naar alle leden. Tijdspad: max 1 maand
  • Rondvraag

Andrea: Leden die nog behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek met bestuursleden kunnen op 14 april van 09.00 tot 10.00 uur online terecht bij Jessica en Rick. Andrea maakt een brief, Esther stuurt deze naar de leden rond en maakt een lijstje van wie dit willen.

2e person kascontrole is Raymon Honing

Laat een reactie achter